شماره ۱۰۶۶

طبقه‌بندی جدید تومورهای کبدی

دکتر حسن خاجی - فوق تخصص گوارش

آدنوم‌ها، تومورهای نادر کبدی هستند که درصد خاصی از آنها بدخیم می‌شوند. اکنون با استفاده از MRI جدیدی در دانشکده‌ی پزشکی وین، بدون نیاز به اجرای فرآیند نمونه‌برداری تهاجمی روی بیمار، می‌توان آدنوم‌ها را طبقه‌بندی کرد.

تاکنون به‌منظور بررسی بافت‌شناختی، باید از بیماران نمونه‌برداری می‌شد تا مشخص شود که آیا آدنوم کبدی بیمار خوش‌خیم است یا به‌صورت بالقوه بدخیم است.

با استفاده از یک تکنیک تصویربرداری جدید، این نوع تومورها به‌صورت قطعی به‌وسیله‌ی یک عامل کنتراست اختصاصی درMR کبد طبقه‌بندی‌می‌شوند.

آدنوم‌های کبد به روش‌های مختلفی ایجاد می‌شوند. سه زیرگونه (خوش‌خیم، التهابی و پیش بدخیم) دارند و چهارمین زیرگروه غیرقابل طبقه‌بندی (Unclassifiable) است که پیشرفت بالقوه و دوره‌های بالینی مختلفی دارد. اکنون می‌توانیم با استفاده از این تکنیک تصویربرداری ‌MR جدید، تعیین کنیم که یک آدنوم خاص، به‌کدام گروه تعلق دارد.

کنتراست اختصاصی برای کبد ‌اسید‌گادوکستیک(Gadoxetic acid) نام‌دارد که ناقلان صفرای OATP (پلی‌پپتید ناقل آنیون آلی) (Organic anion-transporting polypeptide) و Multidrug Resistance-Related Protein) MRP) موجود در سلولهای آدنوم و سلول‌های طبیعی کبد را هدف قرارمی‌دهد. آنها یا این عامل را جذب می‌کنند یا مجدداً آن‌را ترشح می‌کنند. سپس تومورها بر‌اساس نسبت تقریبی این ناقلان سطحی روی سلولهایشان، در‌مقایسه با میزان آنها در سلولهای کبدی نرمال طبقه‌بندی می‌شوند‌.

این روش برای بیمار تنش روانی کمتری به‌همراه دارد و از‌نظر تحقیقاتی، مسیرهای جدیدی را پیش روی محققان قرار‌می‌دهد که ما به کمک آنها به درک بهتری از ماهیت(بیولوژی) آدنوم‌های کبدی بدون نیاز به انجام نمونه‌برداری با سوزن (روش تهاجمی)دست خواهیم یافت.

 

تعداد بازدید : 1532

ثبت نظر

ارسال