شماره ۱۰۶۵

اثر پره‌بیوتیک‌ها در ایمنی سالمندان

دکتر محمدرضا جهانبانی‌فر - داخلی

مصرف ‌B-GOS [(بیمونو) Bimuno] که یک نسل دومی از دسته‌ی پره‌بیوتیک‌ها می‌باشد، اثرات مثبتی روی میکروبیوتای روده و سیستم ایمنی افراد سالمند ایجاد می‌کند که در افرادسالخورده با بالا‌رفتن سن، هم سیستم ایمنی و هم میکروبیوتای روده ضعیف‌تر و مختل می‌شود. وارونه‌کردن این تغییرات مضر در میکروبیوتای روده می‌تواند از سیستم ایمنی محافظت کرده و سلامت روده را افزایش دهد.نتایج همچنین برای افراد دیگر نیز که متأثر از زوال سیستم ایمنی هستند، شامل آنهایی که از آنتی‌بیوتیک استفاده‌کرده‌اند یا سطح بالایی از استرس را تجربه کرده‌اند، قابل به‌کارگیری است.

تولیدکننده‌ی دومین نسل پروبیوتیک، نمونه‌ی منحصر‌به‌فردی به‌نام بیمونو (B-GOS)‌(R)، که‌یک ترانس ـ‌گالاکتوالیـــگوساکارید (Trans-Galactooligosacharide) است و دپارتمان علوم غذایی دانشگاه ریدینگ، در بررسی‌های انسانی خود اثرات مثبت یک پروبیوتیک پیشرفته (بیمونو) را روی سیستم ایمنی افراد سالخورده نشان‌داده‌اند. همچنین این بررسی شواهد بیشتری را در‌مورد ارتباط بین میکروبیوتای روده‌ی انسان، به‌ویژه بیفیدو باکتریا و سیستم ایمنی به‌دست آورد.

‌B-GOS‌ (‌بیمونو) تنها پره‌بیوتیکی است که اثری تعدیل‌کننده بر سیستم ایمنی افراد سالمند سالم (Healthy elderly subjects) دارد.

درحالی‌که پیشرفت‌ها در بهداشت جهانی عمر متوسط انسان را افزایش داده، در‌مقابل منجر به افزایش جمعیت افراد سالخورده که نسبت به اختلالات سلامتی آسیب‌پذیر می‌باشند نیز شده‌است. بنابراین افزایش اثر‌بخشی سیستم ایمنی در سالخوردگان، کمک مهمی به از‌بین‌بردن نگرانی‌های مرتبط با سلامتی آنها می‌کند.

این پژوهش، بخشی از یک بررسی بزرگ و گسترده در تحقیقات بالینی است که یک گروه تحقیقاتی درگیر آن می‌باشد که در آن نقش محدودیت روده در سلامت انسان و یافتن یک ارتباط محوری بین روده، مغز و سیستم ایمنی انسان را جستجو می‌نماید.

طی یک ارزیابی که در دو حالت، به‌طور کاملاً جداگانه و با استفاده از دارونـماهای کنـترل‌شده انجـام‌شـد؛ مـصـرف بیـمونـو [B-GOS)‌Bimuno)] روی میکروبیوتای ‌روده، مارکرهای ایمنی و متابولیست‌های آن در ۴۰ داوطلب در‌محدوده‌ی سنی ۶۵تا۸۰ سال آزمایش‌گردید. مصرف B-GOS منجر به افزایش بیفیدوباکتریـا شـد. علاوه‌بر‌آن‌، IL-10 (اینترلوکین ـ10) بـالا، IL-8 ،NK (کشنده‌ی طبیعی) فعالیت سلولی بالا و میزان پایین ‌IL-1B نیز مشاهده شد.

طی تلاش‌های دیگر، آزمایش‌هایی که در زمینه‌ی بررسی اثرات B-GOS بر سیستم ایمنی در جاهایی که انتظار نتایج مثبت بیشتری در آن می‌رفت، طراحی‌شد. به‌طور ویژه انتظار می‌رفت که پره‌بیوتیک نسل‌دوم‌B-GOS (بیمونو)، قادر خواهد بود تا به‌درمان‌های موجود برای بیماری‌های التهابی کمک نماید. برای مثال در آرتریت‌روماتوئید یا بیماری‌های التهابی‌روده (IBD) شامل بیماری کرون و کولیت زخمی.

پره‌بیوتیک‌های پیشرفته (بیمونو)، توانایی کاهش اضطراب را دارند و تعدیل میکروبیوتای روده با بیمونو ممکن‌است منجر به تغییر بیوشیمی مغز شده و همچنین قادر است شرایطی مثل سندروم متابولیک و چاقی را  نیز مورد هدف قراردهد.

تعداد بازدید : 1059

ثبت نظر

ارسال