شماره ۱۰۶۲

اهداف جدید در درمان IBD‌

پزشکی امروز

ایجاد تغییر(Modifying) در گلبول‌های‌سفید کوچکی که در‌برابر بیماری‌ها از بدن حفاظت می‌کنند، به درمان اختلالات سیستم ایمنی کمک می‌کند. بخصوص که تنظیم(Modulation) عملکرد لنفوسیت‌های‌B می‌تواند ابزاری برای تنظیم عملکرد لنفوسیت‌T به‌منظور درمان اختلالات ناشی‌از تحریک سیستم ایمنی از‌جمله بیماری‌های التهابی روده (IBD) محسوب شود.

باکتریهای روده‌، لنفوسیت‌های‌B‌ روده‌ای را تحریک می‌کنند تا اینترلوکین IL-10 آزاد‌ نمایندکه متعاقباً تکوین لنفوسیت‌ T تنظیم‌کننده را القا ‌می‌کند که از واکنش‌های التهابی شدید ممانعت نموده و بیماری ناشی‌از سیستم ایمنی را محدود می‌کند. این مسیر علامت دهی تا حدودی به IL-27 وابسته است که عضوی از خانواده‌ی سیتوکین IL-12 محسوب شده و با IBD ارتباط دارد.

محققان بر‌این نظرند که بررسی حاضر نشانه‌های بین سلولی کشف نشده‌ی قبلی را به تصویر می‌کشد که فلور میکروبی‌روده(Gut microbiota) از‌طریق آنها سیستم‌ایمنی مخاطی را تنظیم می‌نماید تا از بیماری جلوگیری‌کند و به‌صورت بالقوه می‌توان در جهت درمان بیماران مبتلا به IBD از این یافته‌ها بهره‌برداری کرد.

نقش لنفوسیت‌های‌B در تولید پادتن‌های حفاظتی که به درون روده ترشح می‌شوند به‌خوبی شناخته شده‌است. اما نقش‌های دیگر لنفوسیت‌های ‌B و مواد ترشح‌شده‌ی دیگر آنها (به‌جزپادتن‌ها) کاملاً مشخص نیست. بررسی فوق روی موش‌ها نشان‌مـی‌دهد‌ کهIL- 10 وIL-27 که توسط لنفوسیت‌های‌B ترشح می‌شوند، تکوین لنفوسیت‌هایT تنظیم‌کننده(regulatory T lymphocyte) را کنترل می‌نمایند.

 Ref: Journal of AGA  June 2015

تعداد بازدید : 1176

ثبت نظر

ارسال