شماره ۱۰۵۵

فشار روانی و زخم معده

پزشکی امروز

در یک بررسی وسیع روی مردان سوئدی، مشخص‌شد انعطاف‌پذیری در‌برابر فشار‌روانی، با بالاتر رفتن خطر PUD متعاقب آن مرتبط است.

چند دهه‌ی‌پیش، تصور می‌شد فشار روانی، خطر بیماری زخم‌معده (PUD یا peptic ulcer diseases) را افزایش می‌دهد. از آن زمان به بعد، علل دیگری را برای ایجاد PUD شناسایی کرده‌اند و درنتیجه نقش فشار روانی نامشخص شده است.

برای پرداختن به این موضوع، محققان در مطالعه‌ای گذشته‌نگر، نمرات انعطاف‌پذیری در برابر فشار روانی افرادی را بررسی کردند که در فاصله بین سال‌های 1969تا1976، برای انجام خدمت نظام وظیفه ارزیابی شدند. سپس، با بررسی دفتر ملی ثبت بیماران، 233093 بیمار از آنها را (یعنی افرادی که 28تا57 ساله بودند) شناسایی کردند که در فاصله بین سال‌های 1985تا‌2009، بیماری زخم معده در آنها تشخیص‌داده ‌شده بود. افرادی که پیش از سال 1985 به PUD دچار شده بودند از این مطالعه حذف شدند.

در کل، در طول دوره‌ی پیگیری، بیماری زخم‌معده در 2259 مرد تشخیص داده شده بود. در مدلی تعدیل‌شده برای کنترل‌کردن عوامل اجتماعی ـ اقتصادی و خانوادگی در دوران کودکی و همچنین عملکرد‌های شناختی و سرعت رسوب گلبول‌های‌قرمز، خطر PUD با نمرات انعطاف‌پذیری در‌برابر فشار روانی در زمان سنجش برای انجام خدمت نظام‌وظیفه، رابطه‌ای معکوس داشت.

نسبت‌های خطر تعدیل‌شده برای مردان دارای انعطاف‌پذیری پایین و متوسط، در‌مقایسه با مردان دارای انعطاف‌پذیری بالا، به‌ترتیب‌۱/۸۴ (با فاصله اطمینان ۹۵درصد، ۱/۶۱ـ۲/۱۰) و ۱/۲۳ (با فاصله اطمینان ۹۵درصد، ۱/۰۹ـ ۱/۳۸) بود.

Aliment Pharmacol Ther 2015 May

تعداد بازدید : 1234

ثبت نظر

ارسال