شماره ۱۰۵۴

برای ابتلا به عفونت مایکوپلاسما پنومونیه؛ هرگز خیلی سالخورده نیستید

پزشکی امروز

برای ابتلا به عفونت مایکوپلاسما پنومونیه؛ هرگز خیلی سالخورده نیستید

مایکوپلاسما پنومونیه در‌میان ساکنین آسایشگاه مراقبت‌های درازمدت (long term care facility) شیوع پیدا‌کرد و منجر به مرگ‌و‌میر نسبتاً بالایی شد.

عفونت با مایکوپلاسما پنومونیه (به‌ویژه در جمعیت‌های متراکم) بسیار شایع است. اما باور بر‌این است که به‌طور‌عمده کودکان و جوانان را آلوده می‌کند و میزان کشندگی آن (حتی در نبود درمان آنتی‌بیوتیکی) بسیار پایین است.

در بیستم ژوئن سال ۲۰۱۴ (پایان خردادماه)، یک آسایشگاه مراقبت‌های درازمدت در نبراسکا شیوع نوعی بیماری تنفسی که مشخصه‌ی آن سرفه و تب بود را گزارش‌کرد؛ ۲۲سالمند از ساکنان مبتلاشده بودند و ۴‌تَن از آنان طی ۲ هفته‌ی بعد‌از ابتلا به بیماری از دنیا رفتند. (بیمار شاخص که ساکن بخش آلزایمر بود، در روز دوم ژوئن دچار سرفه و تب شد و از روز 5 ژوئن آموکسی‌سیلین مصرف کرد؛ آنتی‌بیوتیکی که مایکوپلاسما پنومونیه به آن مقاوم است و ۲روز بعداز دنیا رفت). آزمایش واکنش زنجیری پلیمراز (PCR) زمان واقعی‌(real-time) روی سوآب‌های نازوفارنکس و اُوروفارنکس و مواد اتوپسی درCDC انجام گرفت و مایکوپلاسما پنومونیه را آشکار کرد. طی ۲ماه بعد، افراد زیاد دیگری بیمار شدند. در مجموع، ۵۵ فرد (شامل ۱۵درصد از ساکنین و کارکنان) دچار بیماری شدند که با تعریف بیماری فوق مطابقت داشت؛ ۱۲‌بیمار بستری شدند و ۷‌ تَن از دنیا رفتند. چهل درصد از نمونه‌هایی که به‌وسیله‌ی PCR آزمایش شدند از لحاظ مایکوپلاسما پنومونیه مثبت بودند.

میانه‌ی سن همه‌ی بیماران ۴۶‌سال (۲تا۹۶سال) و میانه‌ی سن ساکنین ۸۹‌سال بود (۶۲تا۹۶‌سال). شیوع بیماری تا اواسط آگوست (اواخر مردادماه) ادامه داشت اما با انجام اقداماتی مانند درمان ضدمیکروبی مناسب (فلوروکینولون‌ها، تتراسیکلین‌ها یا ماکرولیدها) و کنترل مناسب عفونت شامل جداسازی و گروه‌بندی، خاتمه یافت.

Ref: Morb Martal Wkly R.P 27  March, 2015

تعداد بازدید : 1209

ثبت نظر

ارسال