شماره ۱۰۵۲

ارتباط فیبر خوراکی‌ها و آسم

شیوا همراز - کارشناس تغذیه

در ۵۰ ‌سال گذشته به‌همان اندازه که مصرف میوه و سبزی در رژیم‌های‌غذایی کمتر شده ، میزان آسم آلرژیک نیز بالا‌ رفته است و طبق بررسی‌های جدید‌ این روند‌ ناگهانی نبوده  و با هم تناسب دارند.

محققان با آزمایش روی موش‌های آزمایشگاهی دریافتند هنگامی‌که باکتری‌های روده فیبر موجود در موادخوراکی را هضم می‌کنند، اسیدهای چرب داخل جریان خون رها شده و این آزادسازی چربی، بر عملکرد سیستم ایمنی بدن در ریه‌ها تأثیر می‌گذارد.

این یافته بر اساس دانسته‌هایی است که از مدتها قبل وجود داشته است: داشتن آمیزه‌ای غنی و متنوع از میکرب‌ها که مشغول هضم و تخمیر فیبر در روده هستند، موجب جلوگیری از سرطان روده می‌شود و مطابق نظر محقق مقاله، برای اولین‌بار نشان داده شده است که باکتری‌های روده گستره‌ی تأثیرگذار بسیار بیشتری، حتی روی ریه‌ها دارند.

مطابق آزمایش‌هایی که روی سه گروه از موش‌های آزمایشگاهی انجام شده، محققان برای یک گروه رژیم غذایی کم فیبر در نظر گرفتند که قابل مقایسه با رژیم‌غذایی انسان امروزی بود و به طور متوسط فیبر بیشتر از ۰/۶ درصد نداشت. گروه دوم هم تحت رژیم غذایی استاندارد حاوی ۴درصد فیبر قابل تخمیر و گروه سوم نیز تحت یک‌رژیم غذایی استاندارد غنی شده با فیبر قابل تخمیر قرار‌گرفتند.

به‌منظور تحریک واکنش آلرژیک، محققان موش‌ها را درمعرض عصاره‌ی غبار و مایت‌های خانه قرار‌ دادند.

موش‌های تغذیه‌شده با رژیم‌غذایی کم‌فیبر، واکنش‌های آلرژیک قوی‌تری نسبت به غبار مایت‌ها نشان دادند.

آنها دریافتند موش‌هایی که تحت رژیم‌غذایی کم فیبر قرار داشتند، واکنش آلرژیک بسیار قوی‌تری ـ همراه با موکوس بیشتر در ریه‌هاـ نسبت به موش‌های تحت رژیم‌غـذایی استانـدارد یـا رژیم‌غـذایی با فیبر بیشتر داشتند.

موش‌هایی که تحت رژیم غذایی غنی از فیبر قرار داشتند، اثر حفاظتی حتی قوی تری نسبت به موش‌های تحت رژیم‌غذایی استاندارد نشان دادند.

محققان دریافتند که در موش‌های تغذیه‌کننده با رژیم‌غذایی حاوی فیبر بالا واکنش‌های آلرژیک به غبار کاهش می‌یابد و این بیانگر این نکته است که غذاهای دارای فیبر بالا مانند میوه و سبزیجات ممکن است اثر محافظتی در برابر آسم داشته باشند.

گروه با انجام تحقیق های بیشتر نشان‌داد که اثر حفاظتی مشاهده شده، درنتیجه‌ی یک‌سری واکنش‌ها است که پس از رسیدن فیبر به روده و تخمیر‌شدن توسط باکتری‌های روده و تبدیل به اسیدهای چرب با زنجیره‌ی کوتاه رخ می‌دهند.

اسیدهای‌چرب با زنجیره‌ی کوتاه وارد جریان‌خون شده و موجب توسعه‌ی سلول‌های ایمنی در مغزاستخوان می‌گردند. هنگام شناسایی غبار در ریه‌ها، سلول‌های ایمنی احضار می‌شوند؛ در این مرحله است که ماشه‌ی ایجاد پاسخ‌های آلرژیک کشیده مـی‌شود و قـدرت آن به اثـر اسیدهای چرب با زنجیره‌ی کوتاه بستگی دارد.

نظـر پـروفسور مـارسلانـد  ایـن است که این یافته‌ها از نظر بالینی در دو گروه قرار دارند: رژیـم‌غـذایی کم‌فیبـر در مـوش، دارای قـوی‌ترین واکنش‌هـای آلرژیک و قابل مقایسه بـا رژیـم‌غـذایی امـروزی مـا است.

چرا که بخشـی از سیستـم‌ایمنـی مـوش که مربوط به واکـنش‌هـای آلـرژیک است، تقـریبـاً غیر‌قابل‌‌تشخیص از همـان بخش در بدن انسان می‌باشد.

اگر چه او اذعان دارد قبل از اینکه اطمینان حاصل نماییم که چگونه رژیم غذایی غنی شده با فیبر قابل تخمیر، آلرژی و التهاب را تحت تأثیر قرار می‌دهد سؤالات بسیاری باید پاسخ داده شوند. او براین باور است که این شواهد دلیل دیگری برای خوردن بیشتر میوه‌ها و سبزیجات می‌باشند.

 

تعداد بازدید : 1651

ثبت نظر

ارسال