شماره ۱۰۵۰

نقش DNA در سل مقاوم به درمان

دکترسنبل طارمیان - عفونی

 

دانشمندان برای اولین بار از توالی چینش (DNA Sequencing) برای ردیابی گسترش مرگبار سل مقاوم به چند دارو درمیان بیماران بریتانیایی استفاده کرده‌اند.

تحلیل ژنتیکی باکتری سل آشکار کرد که چگونه یک مرد 44ساله، در‌سال‌2012 در‌اثر این بیماری درگذشت. عفونت مقاوم به دارو را از یک کارگر مراقبت‌های بهداشتی که در آفریقای‌جنوبی کارکرده بود و چهار‌سال قبل هردو در یک بخش طبی بستری‌شده بودند، گرفته است.

سل از‌طریق استنشاق قطرات کوچک موجود در هوا از فردی آلوده انتقال می‌یابد. باکتری می‌تواند مدت زیادی بدون ایجاد نشانه‌ای در ریه‌ها زنده بماند که تحت‌عنوان عفونت نهفته شناخته می‌شود.

بیشتر عفونت‌های سل را می‌توان با آنتی‌بیوتیک‌های خاص درمان کرد، اما برخی انواع سل به دارو مقاوم هستند. سل مقاوم به چند دارو (MDR) که حداقل به دو درمان از درمان‌های اصلی مقاوم است، در انگلستان شایع‌تر شده‌است و از سالانه 28مورد در سال‌2000 به 81 مورد در‌سال‌2012 افزایش یافته است.

دکتر گریهم‌کوک نویسنده‌ی اصلی مطالعه از گروه پزشکی امپریال کالج لندن می‌گوید:«سل مقاوم به چند دارو مشکل مهمی در بریتانیا است. زمان، کوشش و منابع بسیاری برای درمان لازم است، و درمان کمتر موفقیت آمیز بوده‌است».

در‌سال‌2010، آژانس حفاظت از سلامت (Health Protection Agency) (آژانس سلامت همگانی‌کنونی) به‌منظور کمک به شناسایی پیوندهای میان بیماران و درک بهتر چگونگی انتقال عفونت‌ها، شروع به انجام آزمایش‌های ژنتیکی روی نمونه‌هایی از باکتری سل کرد.

در مقاله‌ای منتشر‌شده در نشریه‌ی بیماری‌های عفونی درحال ظهور (Emerging Infectious Diseases)، محققان استفاده از این اطلاعات ژنتیکی را برای ردیابی منبع عفونت در یک بیمار انگلیسی که هرگز به خارج از کشور سفر نکرده بود را گزارش کردند. نمایه‌یDNA نمونه‌ی باکتری با نمایه‌یDNA بیماری که در سال 2008 درگذشته بود یکسان بود. بیمار دوم به‌عنوان کارگر مراقبت‌های بهداشتی در بیمارستان توگیلا فری در آفریقای‌جنوبی، محل شیوع جدی سل مقاوم به دارو در‌سال‌2005 کار می‌کرده اما هنگام جا‌به‌جایی به بریتانیا به‌منظور اشتغال، سالم بوده است.

سوابق پذیرش نشان‌داد که هردو بیمار در یک بخش طبی در بیمارستانی در بریتانیا برای هشت روز در‌سال‌2008 پذیرفته شده بودند. همان‌طور که در بیماری سل معمول است، در بیمار دوم عفونت خود را تا چهار سال بعد نشان نداد، یعنی زمانی که او در بیمارستان بستری و در‌نهایت تسلیم عفونت شد.

دکتر کروک می‌گوید: «توالی ژنتیکی ما را قادر ساخت ثابت کنیم که بدون شک بیماری که در اثر سل مقاوم به چند دارو درگذشت، عفونت را از بیمار دیگری در بیمارستانی در بریتانیا گرفته است. توالی ژنوم پاتوژن‌ها در‌حال تبدیل‌شدن به بخشی‌از روال معمول فراهم‌کردن الگوهای انتقال سل و دیگر بیماری‌های عفونی است. این نوع تجزیه‌و‌تحلیل به بهبود درک ما از چگونگی شیوع بیماری‌ها و شناسایی راه‌های اثربخش‌تر برای متوقف‌کردن آنها کمک خواهد کرد که در‌این‌مورد، ردیابی عفونت به یک کارگر مراقبت‌های بهداشتی منتهی شد. در زمانی‌که ابولا همچنان در اخبار است، این موضوع به ما یادآوری می‌کند که کارکنان مراقبت‌های بهداشتی در‌معرض بسیاری‌از عفونت‌ها قرار‌دارند و اگر بیماری‌شان تشخیص داده نشود، احتمال انتقال بیماری توسط آنها بسیار زیاد است».

پروفسور الیسون هولمز، رئیس واحد تحقیقات موسسه ملی تحقیقات سلامت در عفونت‌های مرتبط با مراقبت‌های بهداشتی و مقاومت آنتی‌بیوتیکی در امپریال کالج لندن می‌گوید: «پژوهش دکتر کوک و همکارانش تحکیم‌کننده‌ی این حقیقت است که اقدامات مؤثر پیشگیری‌از عفونت برای حفاظت از جان بیماران و کارکنان مراقبت‌های بهداشتی سراسرجهان امری حیاتی است. این مقاله نشان‌دهنده‌ی اهمیت ردیابی ژنتیکی در شناسایی، تعیین انتقال و بررسی شیوع عفونت است. گسترش روش‌های تشخیصی سریع‌تر و اپیدمیولوژی مولکولی در مقابله با گسترش عفونت و بروز مقاومت به دارو بسیار ارزشمند خواهند بود».



 

تعداد بازدید : 1428

ثبت نظر

ارسال