شماره ۱۰۴۸

آزمایش خون و خطر سکته مغزی

دکترفرشاد مهدوی - جراح

نتایج آزمایش خونی که بلافاصله پس‌از عمل قلب انجام می‌شــــود را می‌تـــوان شاخص معنـــــاداری برای تشخیص خطر ابتلا به  سکته‌ی‌مغـزی،پس‌از عمــــل‌جــــراحی درنظر‌گرفت.مطالعه‌ای که پژوهشـگران در مرکز پـزشـکــی Wake Forest Baptist  انجام داده‌اند.

افزایش سطح نیتروژن اوره‌ی خون(BUN)،که شاخص اندازه‌گیــری عملکرد کلیه از‌طریق آزمایش‌خون‌است ، بهترین پیش‌بینی‌کننده‌ی سکته‌ی‌مغزی درمیان افراد تحت‌ بررسی می‌باشد.

حدود 9 درصد بیمارانی که عمل جراحی قلب را پشت سر گذاشته‌اند، دچار سکته مغزی پس از عمل می‌شوند و این حادثه برای آنها نسبت به جمعیت عادی، بسیار جدی‌تر و کشنده‌تر است.

طبق گفته‌ی مارتینسون کی.‌آرنان،  استادیار بخش نورولوژی مرکز Wake Forest Baptist، افزایش میزان (BUN) پس‌از عمل‌جراحی، بیانگر عملکرد نادرست کلیه‌ها است. که ممکن‌است حاکی‌از تنگی‌ عروق خون‌رسان به کلیه‌ها باشد. مارتینسون محقق‌اصلی مقاله‌ای است که در نسخه‌ی آنلاین «تاریخچه‌ی جراحی قفسه‌ی‌سینه» منتشر شد.
مارتینسون در ادامه گفت: «به این نتیجه رسیدیم که اگر رگ‌های کلیه به‌درستی عمل نکنند، احتمال دارد سایر رگ‌های بدن، نظیر عروق‌مغزی نیز به‌درستی عمل نکنند و همین امر منجر به افزایش خطر ابتلا به سکته‌ی مغزی شود».

پژوهشگـران در مطالعـه‌ای موردـ شاهدی، 5498 نمونه 18‌تا‌90 ساله را که بین سال‌های 2005‌تا2010 تحت عمل‌جراحی قلب قرار‌گرفته بودند، تحلیل کردند و دریافتند که ۱۰۸تن از این افراد طی ۱۰‌روز پس‌از عمل‌جراحی، دچار سکته‌ی‌مغزی شده‌اند. افزایش میزان (BUN) نه‌تنها دقیق‌ترین پیش‌بینی‌کننده‌ی سکته‌ی مغزی در‌میان این گروه بیماران بود، بلکه دقت عملکرد آن از دقت پیشگویی بسیاری‌از عوامل‌خطرساز رایج، نظیر سیگار‌کشیدن، فشارخون پیش‌از عمل و جراحی‌های اورژانسی نیز بالاتر بود.
آزمایش اندازه‌گیری(BUN) ارزان است و به‌طورمعمول قبل و بعد‌از تمام جراحی‌های قلب انجام می‌شود. طبق گفته‌ی آرنان، اگر این آزمایش بلافاصله پس‌از عمل‌جراحی صورت‌گیرد، از‌نظر پیش‌بینی خطر ابتلا به سکته‌ی مغزی بسیار سودمندتر خواهد بود تا اینکه به تشخیص پزشک انجام شود. امری که درحال‌حاضر در بیمارستان‌ها اتفاق می‌افتد.

وی همچنین اظهار‌داشت که:‌ «براساس پژوهش‌های ما، لازم است تا بیماران مبتلا به افزایش (BUN) پس‌از جراحی را از‌نظر هرگونه نشانه‌ی ابتلا به سکته‌ی مغزی، با دقت بیشتری تحت‌نظر بگیریم تا بتوان درمان سریع را برای آنها شروع کرد. هرچیزی که بتواند در ارزیابی بهتر این خطر به ما کمک کند، می‌تواند در کاهش ابتلا به سکته‌ی‌مغزی، کاهش ناتوانی و کاهش هزینه‌ها نیز موثر باشد».

این پژوهش بیانگر آن است که‌ می‌توان برای ارزیابی تنگی‌عروق خون‌رسان به کلیه، پیش‌از عمل‌جراحی، اقداماتی را درنظر گرفت تا خطر ابتلا به سکته‌ی‌مغزی را کاهش دهیم.

 

تعداد بازدید : 1682

ثبت نظر

ارسال