شماره ۱۰۳۸

تست‌تنفسی در تشخیص پنومونی قارچی

دکترسنبل طارمیان - عفونی

تست‌تنفسی در تشخیص پنومونی قارچی

میکروب‌های مختلفی ممکن‌است منجر به پنومونی شوند، اگر پزشکان نتوانند تشخیص‌دهند که این بیماری در نتیجه‌ی کدام باگ (bug) هست درمان ممکن‌است با تاخیر یا توقف مواجه شود. برطبق یک تحقیق از نوع اثباتی‌ـ مفهومی (appuoch-analyzing) که هم اکنون به‌صورت آنلاین در وب‌سایت بیماری‌های عفونـی بالینـی (Clinical Infectious Diseases) وجود‌ دارد، رویکـرد جــدیــدی (که تنفس بیمار را از لحاظ ترکیبات شیمیایی مهم ایجاد‌شده توسط میکروب عفونت‌زا بررسی می‌کند) ممکن است به تشخیص آسپرژیلوزیس که نوعی عفونت‌ قارچی به عنوان یکی از علل اصلی مرگ و میر در بیماران با مشکل سیستم ایمنی است کمک‌کند.

در حال‌حاضر تشخیص این بیماری دشوار است، برای تشخیص قطعی این نوع از ذات‌الریه‌ی قارچی اغلب نیاز به بیوپسی ریه است. برای بیماران ناتوان که سیستم ایمنی ضعیفی دارند (از‌جمله بیماران دریافت‌کننده‌ی پیوند عضو یا مغز استخوان و بیماران تحت شیمی درمانی)، چنین روش تهاجمی ممکن است چالش‌برانگیز باشد.

استفاده از یک‌روش غیرتهاجمی که بتواند نوع قارچی را که سبب پنومونی شده تشخیص دهد می‌تواند باعث درمان سریع‌تر و هدف‌دارتر در در این بیماران شود.

دکتر سوفیا‌کو(از بیمارستان زنان در بوستون) و تیمی از محققان به دنبال آن هستند که آیا می‌توانند «نشانه‌ی شیمیائی» منحصر به فردی در تنفس بیمارانی پیدا کنند که تحت بررسی ذات‌الریه قارچی هستند؟ در آزمایشگاه، آنها چندین ترکیب (و یا متابولیت) را شناسایی کردند که به‌طور عادی توسط آسپرژیلوس فومیگاتوس‌و سایر قارچ‌ها تولید‌می‌شوند‌که ‌ممکن است منجر‌به ذات‌الریه گردند.

سپس محققان نمونه‌های تنفسی مربوط به 64 بیمار مبتلا به موارد مشکوک به آسپرژیلوزیس مهاجم را آنالیز و ارزیابی کردند تا امکان تشخیص بیماران مبتلا به این پنومونی قارچی را از بیمارانی که این بیماری را ندارند مشخص شود. براساس شناسایی این ترکیبات قارچی در نمونه‌های تنفسی، آن‌ها بیماران مبتلا به عفونت قارچی را با دقت بالایی (94درصد حساسیت و 93درصد اختصاصی‌بودن) تشخیص دادند. به عبارت دیگر، این روش قادر به تشخیص 94درصد از بیمارانی بود که در واقع مبتلا به این بیماری بودند یا به احتمال زیاد آن را داشتند و در 7درصد از بیمارانی که در حقیقت مبتلا نبودند به اشتباه بیماری تشخیص داده شد.(مثب کاذب)

برطبق گزارش محققان،هیچ عوارض‌جانبی مربوط به روش گردآوری تنفسی وجود نداشت. گردآوری تنفسی به‌خوبی انجام شد از جمله در بیمارانی که اشکال در تنفس داشتند یا به کمک دستگاه اکسیژن تنفس می‌کردند.

بر طبق نظر دکتر کو: «شناسایی علل اصلی میکروبی در بیشتر بیماران مبتلا به پنومونی حتی با به‌کارگیری اقدامات تشخیص تهاجمی بدون شناسایی باقی می‌مانند». یافته‌های ما روشی کنترل‌شده را ارائه می‌دهد که می‌توانیم در نمونه‌ی تنفسی بیمار تشخیص متابولیت‌های خاص مختص به گونه‌ی میکروبی را که سبب بروز پنومونی شده‌است را داده و مراقبت دقیق پنومونی را به پیش ببریم و درمان مناسبی برای این عفونت‌ها ارائه دهیم.

نویسندگان خاطر نشان می‌نمایند که: پژوهش‌های بیشتری برای اعتباربخشی به این یافته‌ها و پالایش این رویکرد قبل از استفاده‌ی بالینی باید انجام شود. اگر این روش توسط تحقیقات آتی تایید شود، ممکن‌است کاربردهایی را نیز در تشخیص علت انواع دیگر پنومونی داشته‌باشد. بر‌طبق گفته‌های دکتر کو: «به احتمال زیاد می‌توانیم از این رویکرد جستجوی تنفسی متابولیت‌های فرار برای شناسایی علل دیگر و شایع‌تر پنومونی نیز استفاده کنیم.

حقایق روش تحقیق:

• آسپرژیلوزیس مهاجم یک علت پنومونی قارچی است که تشخیص آن دشوار است و این عامل یکی از علل اصلی مرگ و میر در بیماران دارای مشکل ایمنی (immune-compromizod) است.

• محققان موفق شدند ترکیبات اصلی و یا متابولیت تولید شده توسط قارچ آسپرژیلوس را در تنفس بیماران مبتلا به پنومونی قارچی تشخیص‌دهند.

• با استفاده از این روش، محققان به درستی توانستند بیماران با آسپرژیلوزیس مهاجم را از بیماران دیگر که مبتلا به این بیماری نیستند تشخیص دهند.

 

تعداد بازدید : 2299

ثبت نظر

ارسال