شماره ۱۰۳۱

چرا بیماری ابولا اینگونه مرگ‌بار است؟

دکتر سیدعلی فاطمی - داخلی

پزشکان آمریکائی نکاتی را در رابطه با ویروس ابولا کشف‌کرده‌اند که باعث ایجاد وقفه در سیستم ایمنی انسان می‌شود.

اپیدمی ابولا که امروزه در آفریقای‌غربی رایج شده است یکی‌از بزرگترین و سخت‌ترین اپیدمی ابولامی باشد که از زمان کشف این ویروس به‌وجود آمده است.
از آنجائی که تمام تلاش‌ها برای کنترل و سرکوب‌کردن این ویروس تا به امروز بی‌نتیجه مانده‌است سرمی در‌اختیار کشور لیبریا قرارگرفته است که تاکنون فقط روی حیوانات آزمایش شده‌است و هیچ تحقیقاتی روی انسان در‌مورد آن وجود ندارد.
یکی‌از دلایلی که ویروس ابولا اینگونه کشنده‌است این است که باعث می‌شود سیستم ایمنی بدن به عفونت جواب ندهد. این روند را دانشمندان آمریکائی اینگونه توصیف می‌کنند:

پروتئین خاصی در ویروس وجود دارد که کاملاً هدفمند باعث وقفه‌یی سیستم ایمنی می‌شود که جهت ترانسپورت مواد خاصی به هسته‌ی سلول ضروری می‌باشد که باعث بیدار‌شدن سیستم ایمنی بدن شده و با عفونت به‌وجود‌آمده شروع به جنگ کند ولی در اثر وقفه‌ی ایجادشده در سیستم ایمنی این مواد قادر به ورود به هسته‌ی سلول نمی‌باشند. این اطلاعات درمورد این پروتئین ممکن‌است درتولید داروی مناسب جهت مقابله با آن کمک می‌کند.

این موضوع که عفونت با ویروس ابولا قسمت مهم سیستم ایمنی بدن به‌نام اینترفرون را بلوک می‌کند و می‌دانیم که چگونه این ویروس باعث بلوک‌شدن اینترفرون‌ها می‌شود و می‌توانیم از آن جهت ساخت داروئی برای مقابله با آن استفاده کنیم.

آنچه باعث وقفه‌ی سیستم ایمنی انسان می‌شود Ebola-Virus -Protein VP24 می‌باشد که این پروتئین به پروتئینی به‌نام KPNA5C متصل می‌شود. این پروتئین لازمه‌ی ورودSTAT1 به هسته‌ی سلول می‌باشد. از طرف دیگر STAT1  نقطه‌ای برای شروع مبارزه علیه این ویروس می‌باشد.

 

تعداد بازدید : 727

ثبت نظر

ارسال