شماره ۱۰۱۸

کارگران شیفتی و اهدای خون

پزشکی امروز

کارگران شیفتی و اهدای خون

پژوهشگران اتریشی پی‌برده‌اند که جت‌گیجی یا هواپیما‌زدگی Jetlag دارای آثار وخیم برگویچه‌های سرخ است که احتمالاً توجیهی است برای میزان شیوع بیماری قلب در کارگران شیفتی. اما، با گویچه‌های سرخ جوان و تازه می‌توان با این آثار مقابله کرد وبه این ترتیب است که اهدای خون درمان بالقوه‌یی برای کارگران شیفتی تلقی خواهد شد.
دانشمندان دانشگاه Innsbruck روی ماهی‌گورخری (zebrafish(Danio rerio کارکرده‌اند که یک ارگانیسم نمونه است و مانند انسان روزها فعالیت دارد. دراین ماهی‌ها روزهای متناوب کوتاه (7‌ساعته) و طویل(21‌ساعته) به‌وجود آوردند که شبیه الگوهای شیفتی رایج در صنعت است. مشخص‌شد که حیوانات هواپیما‌زده دارای تعداد زیادی گویچه‌ی سرخ پیر هستند که در رگ‌‌های خونی انباشته شده بودند.
به‌طور طبیعی میان گویچه‌های سرخی که تازه تولیدشده‌اند وگویچه‌های سرخ قدیمی که از خون کنار گذاشته می‌شوند یک حالت تعادل وجود دارد. گویچه‌های سرخ پیر انعطاف کمتری داشته و در کبد و طحال می‌چسبند و دراین نقاط توسط گویچه‌های سفید احاطه می‌شوند. به نظر می‌رسد این حالت هواپیمازدگی، این جریان برداشت را از‌هم می‌گسلد ولی پژوهشگران هنوز دراین مورد مطمئن نیستند.
بالابودن میزان انباشت گویچه‌های سرخ پیر خطرناک‌است زیرا این حالت سبب افزایش بخت  ایجاد لخته شده و ممکن‌است به حمله‌ی قلبی منتهی شود. این امر را می‌توان توجیه علت بالاتربودن 30‌درصدی بیماری قلب و عروق درکارگران شیفتی دانست. افزون براین همین کاهش عملکردی بودن یاخته‌های پیر سبب کاهش ظرفیت حمل اکسیژن توسـط خون می‌شود.
همچنین این پژوهشگران دریافته‌اند که در‌صورت تماس همزمان با شرایطی که اکسیژن محدود بوده‌است، زبرا‌فیش کمتر تحت‌تأثیر این حالت شبیه هواپیمازدگی می‌شود. زیرا هیپوکسی در حیوان سبب تحریک تولید گویچه‌های سرخ تازه می‌شود. یاخته‌یی که به راهگذرها پیام می‌فرستد و ریتم‌های روزانه و پاسخ هیپوکسیک را تنظیم می‌کند از درون با یکدیگر پیوند دارند. این موضوع براساس این مشاهده پایه‌گذاری شده است که ژن‌های فعال شده با هیپوکسی مانند اریتروپوئیتین که تولید گویچه‌ی سرخ را تنظیم می‌کند به طورطبیعی دارای ریتم فعالیت روزانه هستند و تحت شرایط هیپوکسی دچار اختلال می‌شوند.
درزبرافیش، هیپوکسی همراه هواپیمازدگی به تولید گویچه‌ی سرخ‌تازه منتهی شده و با پیامدهای زیانبارجت‌گیجی مقابله نمود و به میزان ۳۰درصد از مرگ‌و‌میرکاست. اهدای‌خون درانسان به‌صورت منظم اقدامی بسیار ساده برای کمک به کاهش خطر بروز بیماری قلب‌وعروق درکارگران شیفتی است.

Society for Experimentat Biology

 

تعداد بازدید : 1368

ثبت نظر

ارسال