شماره ۱۰۱۷

ویتامین‌E و التهاب ‌ریه

دکتر فروغ موسوی - داروساز

ویتامین‌E و التهاب ‌ریه

طبق نتایجی که از یک بررسی بزرگ به‌دست آمده است، مصرف روغن‌های سرشار از ویتامین‌‌E ازجمله کانولا، سویا و ذرت، ممکن‌است در افزایش میزان شیوع التهاب ریه، افزایش حساسیت مجاری هوایی و احتمالاً آسم سهیم باشند و به‌عکس روغن‌های سرشار از ویتامینE مثل روغن‌زیتون، روغن جوانه‌ی گندم، بادام و آفتابگردان سبب بهبود ظرفیت و کرده‌ی ریه می‌شوند.
دراین پژوهش درمورد دو نوع از 4 شکل توکوفرول Tocopherol ویتامین‌E یعنی گاماتوکوفرول و آلفاتـوکوفـرول و مـزیت‌هـا و مضارشان ارزیابی‌هایی شده‌است.
 ویتامینE به‌صورت آنتی‌اکسیدان وجود دارد و سبب حفاظت بدن دربرابر رادیکال‌های آزاد می‌گردد که به یاخته‌ها، بافت‌ و اندام‌ها آسیب‌می‌زنند. ویتامینE دستگاه ایمنی را حفظ می‌کند تا در برابر ویروس‌ها و باکتری‌ها مقاومت کند. همچنین دارای تأثیری قابل‌توجه در ساخت گویچه‌های سرخ بوده و به بدن کمک می‌کند تــا از ویتامینK استفاده کند.
طبق نظر دانشمندان  انستیتوهای  بهداشت آمریکا،  بهترین راه رسیدن به میزان توصیه‌شده‌ی مجاز Recommended Dietary Allowance (با‌‌ کوته‌نوشت‌RDA) ویتامینE از طریق خوردن خوراکی‌های سرشار از ویتامینEمانند روغن‌های گیاهی، مغز آجیل، دانه‌ها وگیاهان دارای برگ‌سبز بزرگ است.
به‌علت مصرف بالای کانولا، دانه‌ی سویا و ذرت، میزان گاماتوکوفرول در جیره‌ی‌غذایی بسیاری‌از کشورها ازجمله آمریکا بالا است. روغن‌زیتون، روغن جوانه‌ی ‌گندم، بادام و آفتابگردان از منابع آلفاتوکوفرول است. این روغن‌ها بیشتر در اروپا و کشورهای اسکاندیناوی مورد استفاده است. متوسط ترازگاماتوکوفرول پلاسما در آمریکا 4‌برابر کشورهایی است که از روغن‌‌زیتون و آفتابگردان استفاده می‌کنند و گاهی این مقدار بیشتر هم می‌شود.
بررسی‌حاضر نخستین ‌بررسی است که گاماتوکوفرول را به کاهش کرده‌ی ریه پیوند داده و این سوال را مطرح کرده است که آیا این روغن‌ها برای سلامتی انسان مفیدند. پژوهشگران مجموعه‌ی داده‌ها را از بررسی‌ایجاد خطر سرخ‌رگ تاجی درجوانان بزرگسال (CARDIA) آنالیز کرده‌اند. این بررسی با حمایت انستیتوی ملی قلب، ریه وخون وابسته به انستیتوی بهداشت انجام شده است. CARDIA یک بررسی مشاهده‌یی جمعیت بنیاد با5115 شرکت‌کننده‌ی 18‌تا‌30‌ساله بود که در فاصله‌ی 1985‌تا 1986 فراخوانده شده بودند. از یافته‌های به‌دست‌آمده امکان درک بهتر نحوه‌ی ایجاد بیماری قلب در بالغان سیاه و سفیدپوست فراهم آمد. همین تعدادی افراد نیز برای زیرگروه‌های نژادی، جنسی، آموزشی و سنی با بررسی‌های پیگیری در سال‌های15،10،7،3،2 و‌20 بـعد‌از بــررسی آغــازین انتخاب شدند.
از 5115 نفری که در بررسی CARDIA شرکت داشتند، داده‌های مربوط به بیماران COPD و فاقد تراز توکوفرول، اسپیرومتری، BMI، طول قامت یا استفاده از سیگار حذف شد و درنتیجه 4526 نفر به جا ماندند.  داده‌های اسپیرومتری برای اندازه‌گیری کرده‌ی ریه و ظرفیت ریه در سال‌های صفر،10،5،2‌و‌20 و تراز نوع توکوفرول درخون شرکت‌کنندگان در سال‌های صفر، 7 و 15‌ اندازه‌گیری شد.
تراز این ویتامین در پلاسما نشان‌می‌داد که این افراد در بافت‌های خود از‌طریق جیره‌ی‌غذایی یا مکمل‌ چقدر ویتامین‌E دریافت داشته‌اند. به‌این‌ترتیب مشخص‌شد هرچه غلظت گاما توکوفرول درپلاسما بالاتر باشد، کرده‌ی ریه10‌تا‌17٪ کاهش می‌یابد.
اما، نکته در اینجا است که آیا افزایش موارد آسم ظرف‌40‌سال گذشته به‌علت ماموریتی بوده است که طب درباره‌ی شیوه‌ی‌زندگی و قلب سالم‌تر با قطع مصرف گوشت و کره و روی آوردن به روغن‌های سویا، کانولا و ذرت انجام داده است؟
نکته‌یی که ازاین بررسی مشخص‌شده آنکه در کشورهایی با میزان کمتر آسم، روغن‌زیتون و آفتابگردان مصرف می‌شود یعنی روغن‌هایی که به‌شکل ویتامین‌E آلفاتوکوفرول مورد استفاده است. با درنظر گرفتن نرخ افراد مبتلا در این بررسی، مشخص می‌شود که فقط درآمریکا 4/5‌ میلیون نفر دچار کاهش کرده‌ی ریه درنتیجه‌ی بالابودن مصرف گاماتوکوفرول هستند.
این بررسی یکی ازچندین بررسی انجام‌شده در زمینه‌ی منافع و مضار ویتامین‌E است. چندماه پیش، طی یک بررسی دیگر گزارش‌شده بود مصرف آنتی‌اکسیدان‌ها به‌شکل ویتامین‌E و استیل‌سیستئین سبب تسریع پیشرفت سرطان ریه می‌شود.

 

تعداد بازدید : 1309

ثبت نظر

ارسال