شماره ۱۰۱۳

ورزش وخطر استروک

فرشته صداقت - فیزیوتراپیست

نتایج یک پژوهش که در کنفرانس بین‌المللی استروک جامعه‌ی استروک آمریکا در‌سال جاری عرضه شد،گفته شده‌است که برای کاهش استروک، نیازی نیست که خانم‌ها دوی ماراتون انجام دهند یا به ورزش شدید ایروبیک روی آورند. دراین‌مورد انجام نرمش‌هایی با شدت متوسط مثل تند راه‌رفتن یا بازی تنیس کفایت می‌کند.
دانشمندان انستیتو پژوهشی Beckman درکالیفرنیا از نتیجه‌ی این پژوهش شگفت‌زده شده‌اند که چگونه ممکن‌است با فعالیت متوسط جسمانی با شدت هرچه تمام‌تر بتوان احتمال استروک را کاهش داد. فعالیت سخت‌تری مانند دویدن سبب کاهش بیشتر خطر بروز استروک درخانم‌ها نشده است. دراین‌زمینه، فعالیت متوسط مثل تند راه‌رفتن بسیار مناسب‌تراست.
از نتایج این بررسی مشخص شد که مقدار متوسط نرمش به متوازن کردن افزایش خطر استروک که در خانم‌های یائسه‌یی دیده می‌شود که از هورمون‌های یائسگی استفاده می‌کنند کمک می‌کند ولی این کار کامل نیست.
این پژوهشگران اطلاعات حاصل از 133479 خانم را در بررسی آموزگاران کالیفرنیا آنالیز کردند تا مشخص‌کنند چه‌مقدار ازاین خانم‌ها در فاصله‌ی 1996‌تا‌2010 دچار استروک شده‌اند. میزان استروک در آن عده‌یی که 3‌سال پیش‌از شرکت در بررسی فعالیت متوسط جسمی داشتند، 20٪ کمتراز ‌خانم‌هایی بود که فعالیت نمی‌کردند. منافع کاهش خطر استروک در گروهی از خانم‌ها بیشتر دیده می‌شد که با‌گذشت‌زمان میزان فعالیــت متوسط حــفظ شده بود.
میزان خطر بروز استروک در خانم‌های یائسه‌ی تحت‌درمان هورمون یائسگی30٪ بیشتر از خانم‌هایی بود که هرگز از درمان هورمونی یائسگی استفاده نکرده بودند. اما وقتی که خانم‌ها مصرف هورمون را قطع کردند، این احتمال رو به کاهش گذاشت.
به‌نظر می‌آید آثار فعالیت جسمانی و درمان هورمونی فوری باشد و در خانم‌ها پیش‌از یائسگی  و پس‌از آن، منافع فعالیت‌ جسمانی هماهنگ است. بنابراین، توصیه می‌شود خانم‌ها در برنامه‌ی روزانه‌ی خود، یک نوع فعالیت جسمانی رابگنجانند. برای انجام این کار لازم نیست وقت و نیروی اضافه صرف شود. انواع فعالیت‌هایی که درموردشان سخن گفته می‌شود برای بسیاری قابل دسترس است. راه‌رفتن قدرتی و تنیس تفریحی الزاماً به عضو بودن درباشگاهی خاص نیاز ندارد.
از نتایج این بررسی مشخص شده است که احتمال بروز استروک در خانم‌های مبتلا به دیابت نیز بالا است ولی این گروه شامل خانم‌هایی می‌شود که افزایش وزن هم دارند.
فعالیت فیزیکی، چاقی و دیابت، همه با یکدیگر ارتباط دارند. به‌این‌ترتیب پیشگیری از استروک در افراد دیابتی مسأله‌ی خاص وعلـــمی مهــــمی است که باید حل شود.
با‌وجودی‌که 87٪ خانم‌ها در  این بررسی سفیدپوست بودند ولی نتایج بررسی را می‌توان درسایر گروه‌های نژادی و قومی به‌کار گرفت زیرا مقدار کاهش خطر استروک در این بررسی بسیار قوی بود. برای تعیین میزان کمک انجام نرمش متوسط به پیشگیری از استروک در افراد دیابتی باید بررسی‌های بیشتر انجام شود.

 

تعداد بازدید : 1763

ثبت نظر

ارسال