شماره ۱۰۱۰

درمان با PPI با دوز بالا

پزشکی امروز

 با سیستم امتیازدهی Rockall، خطرخونروی مجدد از اولسرهای پپتیک شناسایی می‌شود. درمان استاندارد بیماران پرخطر آندوسکوپیک عبارت است از درمان اندوسکوپیک همراه درمان داخل وریدی با مهارکننده‌ی پمپ پروتون به‌مدت 3 روز و به‌دنبال آن استفاده از PPI خوراکی. بیماران دارای امتیاز بیش‌از 6 بعد‌از 3 روز درمان داخل وریدی ازخطر افزوده‌ی خونروی مجدد برخوردارند. اکنون، محققان در تایوان تأثیر دوز خوراکی PPI را براحتمال خونروی مجدد بعد‌از 28 روز دربیماران پرخطر مورد ارزیابی قرارداده‌اند.
‌درمجموع 293 بیمار با برچسب آندوسکوپیک پرخطر با آندوسکوپی تحت‌درمان قرارگرفتند و سپس به‌مدت 3 روز از درمان با PPI با دوز بالا استفاده کردند. تعداد 187 بیمار با امتیاز روکال بیش‌از 6 بدون خونروی بعدی در روز سوم به‌صورت غیر انتخابی 40 میلی‌گرم ازومپرازول خوراکی یک یا دوبار در روز به‌مدت 11‌روز دریافت داشتند و سپس تا روز 28‌ از دارو به میزان یک بار در روز استفاده کردند. بیماران دارای امتیاز کمتر‌از 6 یک‌بار در روز ازومپرازول دریافت داشتند.
آن دسته از سبیمارانی که امتیاز روکال بیش‌از 6 داشتند و از دوبار درمان با PPI استفاده کرده بودند، نرخ خونروی مجدد 28 روزه برابر 10/8٪ و درگروه دوز استاندارد برابر 28/7٪ بود. دربیماران با امتیاز کمتر از 6، نرخ خونروی مجدد شبیه بیماران با امتیاز بالا بود که دوبار در روز از PPI استفاده می‌کردند. مصنفان نتیجه‌ گرفته‌اند که امتیاز روکال، عامل پیشگویی خوبی برای خونروی مجدد است. و درمان با دوز دو برابر PPI خوراکی بعداز درمان داخل وریدی سبب کاهش خونروی مجدد دربیماران پرخطر می‌شود.

 Gut 2014 Mar 21

 

تعداد بازدید : 1763

ثبت نظر

ارسال