شماره ۱۰۰۱

استفاده از PET-‌ CT درمرحله‌بندی DLBCL

دکتر داود منادی زاده - هماتولوژیست

ما روش(positron emission tomography+computed tomography(PET-CT را درمورد لنفوم DLBCL) Diffuse Large B-cell) بررسی کردیم تا ببینیم گرفتاری مغز استخوان در‌این بیماران چه ارزشی دارد و آیا دقیق‌بودن آن جانشین بیوپسی مغز‌استخوان خواهد شد؟

کلیه‌ی بیماران یک مرکز ‌پزشکی‌تشخیصی‌(DLBCL) از ‌سال‌200۵ تحت‌‌بررسی قرارگرفتند.
از‌130‌بیمار‌35‌نفر (27‌درصد) قضاوت‌شد که درگیری مغزاستخوان دارند. 33‌نفر با PET-CT در‌مقایسه با 14‌نفر با‌بیوپسی مغز‌استخوان درگیری مغز‌استخوان داشتند.
PET ازنظر بالینی اهمیت زیادی در لنفوما داشت درحالی‌که بیوپسی مغز‌استخوان فاقد ارزش درمرحله‌بندی(upstaging) نسبت‌به PET داشت. sensitivity‌ و ‌specificity ۹۴‌درصد ‌و 100 درصد و‌‌ برای‌PET ۴۰ درصد و برای بیوپسی مغز‌استخوان100درصد.
دومین هدف ما مقایسه پیش‌آگهی مغزاستخوان گرفتار توسطPET و بیوپسی مغز استخوان بود.
بیمارانی‌که جانشینی مغزاستخوان با PET نشان‌دادند و بیوپسی نشده بودند عمر عاری‌از پیشرفت بیماری مشابه آنها که در مرحله‌ی 4‌‌بیماری (Stage‌ 4) بدون درگیری مغزاستخوان داشتند.
بیوپسی مغز‌استخوان اهمیت کمتری را درعمر عاری‌از پیشرفت بیماری داشته است.
این بیماران اکثراً عوامل دیگری برای خطر (poor-risk) دارا می‌باشند.
این اطلاعات تأیید می‌کند که انجام PET-CT توسط شخص با تجربه‌ی زیاد ارزش تشخیصی زیاد و دقیق در گرفتاری مغز استخوان بیماران مبتلا به DLBCL دارا می‌باشد و می‌توان اطلاع و بصیرت جدید در طبیعت بیماری و اهمیت زیادی در درگیری مغز‌استخوان به ارمغان آورد(شکل).

این اطلاعات دریک مرکز پزشکی، حساس و دقیق بودن PET-CT را در درگیری مغز استخوان دربیماران مبتلا به لنفوم را در دست شخصی با تجربه تأیید می‌کند.
ما توصیه می‌کنیم که انجام این آزمایش درعمل و در درجه‌بندی لنفوم‌ها فواید زیر را دارا می‌باشد:
1ـ بیـــمارانی که به‌طریـق PET-CT فاقد درگیری مغزاستخوان هستند بعید است که توسط انجام بیوپسی مغز‌استخوان دچار این مرض باشند.
2ـ افرادی‌که دچار گرفتاری‌های موضعی دور دست از استخوان لگن هستند بیوپسی مغز‌استخوان در وجود متاستاز استخوانی کمکی نخواهد کرد.
3ـ شکنجه‌ای که بیماران از بیوپسی مغز‌استخوان به طور روتین می‌برند زمانی‌که PET-CT مثبت باشد لزومی نخواهد داشت.

Ref: Anjum 8 Bashir Khan et al Blood, 4 Jul 2013, Vol 122, No 1

 

تعداد بازدید : 1576

ثبت نظر

ارسال