شماره ۱۰۰۰

فلور روده و آثار متابولیک دارو

پزشکی امروز

درحیوانات و انسان، اختلاف در فلور میکربی روده با تغییرات وزن بدن و رسوب چربی همراه و پیوند (تراکاشت) میکرب‌های روده از انسان لاغر به موش سبب کاهش چاقی درموش شده است. از‌آنجا‌که الانزاپین سبب اختلال میکروبیوتای مدفوع در موش‌ها می‌شود، ممکن‌است فلور میکربی با آثار متابولیک الانزاپین ارتباط داشته باشد. پژوهشگران به تحقیق در این مورد پرداخته‌اند که آیا تجویز آنتی‌بیوتیک برای تغییر‌دادن فلور میکربی روده ممکن‌است سبب به‌حداقل‌رسیدن آثار چاقی‌زای الانزاپین شود.
به موش‌های ماده‌ی تطبیق‌داده‌شده با وزن، یک کوکتل آنتی‌بیوتیک شامل نئومایسین، مترونیدازول و پلی‌میکسین (مخلوطی که به طور مؤثر روده را استریل می‌کند) یا ناقل خنثی به‌مدت 5روز تجویز شد و سپس الانزاپین و یا ناقل به‌مدت21روز با هم تجویز گشت. الانزاپین تنها با ‌افزایش‌وزن، افزایش اسیدهای چرب پلاسما و رسوب‌چربی دور رحم همراه بود. همچنین سبب تغییر دورنمای میکروبیوتا به تناسب با تغییر جمعیت دو شاخه از باکتری‌ها در جهتی شد که قبلاً با چاقی در حیوانات و انسان همراه بود.
تجویز همراه آنتی‌بیوتیک سبب اختلال در افزایش دریافت غذا یا کاهش حرکت در ارتباط با الانزاپین نشد. اما درمان با آنتی‌بیوتیک سبب تغییر پروفایل میکروبیوتا در جهت مخالف جهت ایجاد شده با الانزاپین شد، افزایش وزن ناشی از الانزاپین کاهش یافت و از افزایش اسیدهای چرب آزاد پلاسما و رسوب چربی دور رحم پیشگیری شد. اما درمان با آنتی‌بیوتیک از مقاومت انسولین ناشی از الانزاپین جلوگیری نکرد.


Transl Psychiatry 2013 Oct1



تعداد بازدید : 1675

ثبت نظر

ارسال