شماره ۹۹۹

سندرم متابولیک و PTSD

دکترحسین نجمی - روانپزشک

افراد مبتلا به نابسامانی‌ استرس پسا ضربه‌یی Post-traumatic (PTSD)Stress disorder با خطر بزرگتر بیماری قلب‌وعروق مرگ روبه‌رو هستند.

دریک بررسی تازه که شامل بازبینی جامع مقالات پزشکی است، نشان داده شده که PTSD سبب افزایش احتمال بروز سندرم متابولیک metabolic syndrome می‌شود. طبق نتایج یک بررسی که دریک نشریه‌ی معتبرMetabolic Syndrome and Related Disorders انتشار‌‌یافته‌ آنچه که این دو نابسامانی ‌را به هم پیوند می‌دهد روشن نیست.
مصنفان مقاله که از پژوهشگران دانشگاه‌های ایتالیا و کالج دانشگاهی لندن هستند یک بازبینی طبقه‌بندی شده و متا‌آنالیز انجام داده و براساس یافته‌های خود پیشنهاد کرده‌اند که ممکن‌است افزایش احتمال بروز سندرم متابولیک در‌نتیجه‌ی عکس‌العمل پی‌شناسیک و هورمونی نسبت به استرس مزمن ایجاد شده باشد.
عده‌یی‌از محققان پیشنهاد کرده‌اند که برای تعیین وجود رابطه‌ میان PTSD و سندرم متابولیک باید پژوهش بیشتری انجام شود تا مشخص شود آیا این دو حالت مستقل‌ از سایر عوامل مانند وضع اجتماعی اقتصادی، جیره‌ی‌غذایی، فعالیت جسمی، دخانیات، مصرف الکل و بی‌خوابی است یا نه درعین‌حال که عده‌یی ازاین متاآنالیز نتیجه‌گیری کرده‌اند که PTSD سبب افزایش احتمال سندرم متابولیک می‌گردد. گروهی دیگر اظهار داشته‌اند که این امر تنها یک رابطه‌ی ساده نیست و دراین‌زمینه بسیاری عوامل محدود کننده ‌باید توضیح داده شود. در توافق با مورد اخیر، اعتقاد بر این است که این زمینه‌ برای تحقیق بیشتر پیش‌از هر‌نوع نتیجه‌گیری قطعی زمینه‌‌یی پرحاصل است.

 

 

تعداد بازدید : 1212

ثبت نظر

ارسال