شماره ۹۹۹

راه تـازه پیشگیری از استروک

دکتر محمدابراهیم رسولی - نورولوژیست ـ آمریکا

یک شب Larry Ambrose از خواب بیدار شد و در آشپزخانه‌اش شروع به گشت‌زدن کرد اما نمی‌توانست به‌طور کامل زمان درج شده روی دستگاه میکروویو را تشخیص دهد.

چند روز بعد وقتی‌که فهمید فشارخونش به‌طور غیرمعمول بالا است، به بیمارستان رفت و درآنجا تشخیص استروک داده شد. آمبروز، مانند 25٪ تمامی بیماران دچار استروک، وی دچار استروک کریپتوژنیک Cryptogenic strok شده بود.
 یعنی به‌رغم آزمون‌های متعدد، پزشکان نتوانسته‌اند علت این نوع استروک را تعیین‌کنند. آمبروز 75‌ساله می‌گوید:«شناسه‌های اخطار دهنده‌یی وجود نداشت و حس‌کردم نمی‌توانم برای توقف بروز این حالت کاری انجام دهم و این احساسی ترسناک بود».
برای بیماران استروک شبیه آمبروز، پزشکان معتقدند فیبریلاسیون دهلیزی یا تپش سریع و نامنظم قلب، بدون آنکه بیمار متوجه شود بروز می‌کند وسبب استروک می‌شود. برای درک بهتر ارتباط میان فیبریلاسیون دهلیزی واستروک پزشکان پژوهشگر کاردیولوژی و نورولوژی گرد هم آمدند تا  افرادی را پایش کنند که در آنها فیبریلاسیون دهلیزی متناوب تشخیص داده شده بود و این کار با استفاده از یک مانیتور قابل‌کاشت قلبی ظریف به اندازه‌ی یک پرش ناگهانی انجام می‌شد. بیمارانی که پایش می‌شدند بخشی‌از یک بررسی موسوم به CRYSTAL AF را تشکیل می‌دادند. بیمارستان مموریال شمال‌غرب سایت اصلی انجاام این کار در شمال آمریکا برای یک کارآزمایی چهار ساله بود که روی 441‌نفر در 55‌مرکز انجام می‌شد. در مموریال شمال غرب، 19‌نفر درکارآزمایی شرکت داشتند که یکی‌از آنها آمبروز بود.
قریب نیمی از‌این افراد به‌طور دائم با مانیتور کاشته شده‌ی قلبی پایش شدند. با این دستگاه پس‌از شمول در بررسی، نخستین رویداد فیبریلاسیون دهلیزی مستند می‌شد.
نتایج این کارآزمایی درکنفرانس بین‌المللی استروک جامعه‌ی قلب آمریکا در سان دیگوی کالیفرنیا پرده‌برداری شد و مشخص گشت که این دستگاه در30٪ افراد دچار استروک کریپتوژنیک پایش شده، فیبریلاسیون دهلیزی را مشخص‌کرده است. با استفاده از تکنیک‌های استاندارد پزشکان فیبریلاسیون دهلیزی را فقط درحدود‌3٪ این بیماران یافتند. به‌علت این نتایج 30‌درصد بیماران تقریباً همه از داروهای رقیق‌کننده‌ی خون استفاده کردند که باید آنها را در برابر استروک دیگر بهتر حفظ می‌کرد. دچار استروک شدن درواقع بنیاد آدمی را درهم می‌ریزد به‌علاوه اگر پزشک هم به بیمار بگوید که علت بروز این حالت معلوم نیست و فقط حدس زده می‌شود که بهتر است با دارو از  بروز یک رویداد بدتر جلوگیری شود، وضع خراب‌تر می‌شود. با انجام این کارآزمایی بالینی امکان حذف این مشکل دوم و نه آگاهی به‌علت آن درقریب به ثلث بیماران وجود خواهد داشت .
از‌آنجا‌که استروک‌های کریپتوژنیک شایع‌اند، با به دست آوردن این یافته‌ها می‌توان هر سال به صدها هزار نفر کمک کرد. سالانه، بیش‌از ۷۵۰/۰۰۰ نفر در ایالات‌متحده دچار استروک می‌شوند و حدود ثلث این موارد را استروک‌های کریپتوژنیک تشکیل می‌دهند.
وقتی به‌دنبال استروک، در بیماری فیبریلاسیون دهلیزی تشخیص داده می‌شود برای پیشگیری از استروک ثانوی، درمان آنتی‌کواگولان توصیه می‌گردد. درعین‌حال که درمان ضد‌انعقادی در پیشگیری از استروک آتی ممکن‌است موفق باشد ولی پزشکان از‌این روش درمان استفاده نمی‌کنند مگر‌آنکه فیبریلاسیون دهلیزی درکار باشد زیرا تجویز این روش درمانی با خطر بالقوه‌ی ناشی‌از دارو و پیچیدگی درمان همراه است. با این دستگاه پایش مداوم می‌توان هر نوع فعالیت غیرطبیعی ECG را ضبط کرد و به طور خودکار انبار نمود. گروه محققان این داده‌ها را بازبینی و آنالیز‌کردند. پس‌از کاشت دستگاه در شرکت‌کنندگان، ابتدا هر ماه و سپس هر 6ماه تا 3 سال پیگیری شدند. گروه شاهد از درمان مناسب طبی و مراقبت برخوردار بودند و با همین فواصل پیگیری شدند.
مشخص شد که استفاده از این دستگاه ظریف قابل کاشت بهتر از تست‌هایی که قبلاً مورد استفاده بود می‌توان ریتم غیرطبیعی قلب را شناسایی کرد. این امر حیاتی است زیرا یافتن فیبریلاسیون دهلیز دربیماران دچار استروک با علت نامعین اهمیت دارد زیرا وقتی وجود این حالت مسجل شود، به بیمار رقیق‌کننده‌ی خون تجویز می‌گردد که بسیار بهتر از داروهای شبه آسپیرینی مصرفی است.

 

 

تعداد بازدید : 1305

ثبت نظر

ارسال