شماره ۹۹۶

تغییر فلور روده وآثار متابولیک

پزشکی امروز

درحیوانات و انسان، اختلاف فلور میکربی روده با تغییرات وزن بدن و رسوب چربی همراه است و پیوند میکرب‌های روده از انسان لاغر به موش سبب کاهش چاقی شده‌است.

از‌آنجا‌که الانزاپین سبب اختلال میکروبیوتای مدفوع در موش می‌شود، ممکن‌است فلور روده با آثار متابولیک الانزاپین مرتبط باشد. پژوهشگران به تحقیق در‌این‌مورد پرداخته‌اند که آیا تجویز آنتی‌بیوتیک برای تغییر فلور میکربی روده ممکن‌است سبب به حداقل رسیدن آثار چاقی‌زای الانزاپین شود.
موش‌های ماده با تطبیق وزن از یک کوکتل آنتی‌بیوتیک شامل نئومایسین مترونیدازول و پلی میکسین (مخلوطی که به‌طور مؤثر روده را استریل می‌کند) یا ناقل خنثی به‌مدت 5روز استفاده کردند و سپس همراه آن به‌مدت 21روز الانزاپین یا ناقل تجویز شد. الانزاپین به‌تنهایی با افزایش وزن، افزایش اسیدهای چرب آزاد و رسوب چربی اطراف رحم همراه بود. همچنین پروفایل میکروبیوتا را با تغییر متناسب جمعیت دوفیلوم باکتریل در جهاتی می‌افزود که در حیوانات و انسان قبلاً با چاقی همراه بود. تجویز همراه با آنتی‌بیوتیک سبب اختلال افزایش مصرف غذا یا کاهش حرکت الانزاپین نشد. اما استفاده از آنتی‌بیوتیک دورنمای میکروبیوم را در‌جهت مخالف آن چیزی تغییر داد که با الانزاپین تنها دیده می‌شد و افزایش وزن ناشی‌از الانزاپین کاهش یافت و از افزایش اسیدهای چرب آزاد پلاسما و رسوب چربی دور رحم جلوگیری شد. اما مصرف آنتی‌بیوتیک از مقاومت انسولین ایجاد شده توسط الانزاپین جلوگیری نکرد.


Transl Psychiatry 2013 Oct1

 

تعداد بازدید : 1464

ثبت نظر

ارسال