شماره ۹۹۲

داروی فشارخون و سرطان

دکترمحمدعلی توکلی اردکانی - داخلی

نتایج یک بررسی جدید حاکی از‌آن است که یک طبقه‌ی رایج از داروهای کنترل فشارخون بالا با بهبود رساندن داروهای شیمی درمانی واکسیژن درتومور سبب تقویت درمان سرطان می‌شوند. درنتیجه‌ی انجام این بررسی،یک کارآزمایی بالینی دراین مورد در حال انجام است.

پژوهشگران ضمن نگارش کارخود درنشریه‌ی آنلاین Nature Communications به‌شرح این مطلب پرداخته‌اند که چگونه لوزارتان که مهار‌کننده‌ی آنژیوتانسین است درموش‌های مبتلا به سرطان پستان و لوزالمعده سبب افزایش جریان خون وبهبود پیامدهای داروی شیمی‌درمانی می‌شود. بیش‌از یک‌دهه است که از مهار‌کننده‌های آنژیوتانسین به‌عنوان داروهای مطمئن فشارخون استفاده می‌شود و می‌توان هدف این داروها را به‌سمت درمان سرطان جهت‌دارکرد.
یک دسته دارو موسوم به داروهای آنتی‌آنژیوژنز از‌پیش برای بهبود جریان‌خون در تومور و تقویت درمان سرطان به‌کار گرفته‌شده بود. این دسته از داروها ازطریق ترمیم ساختار غیرطبیعی عروق‌خونی تومور تأثیر می‌کنند حال‌آنکه مهار‌کننده‌های آنژیوتانسین عروق‌خونی کلاپس شده را باز می‌نمایند. این داروها آن دسته نیروهای فیزیکی را آزاد می‌کنند. این نیروهای فیزیکی بر عروق‌خونی تومور فشار می‌آورند و یک ماتریکس شبیه ژل که اطراف‌شان قرار دارد با رشد تومور انبساط می‌یابد.
برای این بررسی، پژوهشگران روی ساختار و بیولوژی تومورهایی تمرکز کردند که می‌توانستند مانع درمان شوند. دربخش پیشین کار، پژوهشگران کشف کرده بودند که با توقف ساخت کلاژن که سازنده‌ی اصلی ماتریکس خارج سلولی است، لوزارتان به توزیع نانو داروها در تومور کمک می‌کند. در این بررسی جدید، پژوهشگران می‌خواستند بفهمند آیا لوزارتان و سایرمهار کننده‌های آنژیوتانسین در تومورها سبب ازبین‌رفتن فشار روی عروق خونی کلاپس شده می‌شوند.
عروق خونی، وقتی بعضی یاخته‌های تومور موسوم به فیبروبلاست‌های همراه سرطان (CAF) شروع به تکثیر کرده و کلاژن اضافی و ماده‌یی شبیه ژل موسوم به هیالورونان hyaluronan تولید می‌کنند زیــر فشار وارده دچـار کلاپس می‌شوند.
با استفاده از موش‌ آزمایشگاهی، این گروه نشان‌داد که هم کلاژن و هم هیالورونان در فشردن عروق‌خونی درون تومور نقش دارند ولی لوزارتان با کاهش CAF موجب وقفه‌ی تولید همه را فراهم می‌آورد. لوزارتان از دسته داروهای موسوم به بلوکر گیرنده‌ی آنژیوتانسین است و نسبت‌به گروه دیگر  موسوم به مهارکننده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین به‌طریقی متفاوت تأثیر می‌کند. بلوکرهای گیرنده‌ی آنژیوتانسین درکاهش فشار درون تومور مؤثرترند. وقتی از لوزارتان برای درمان موش مبتلا به سرطان پستان و لوزالمعده استفاده شد، تأثیری بر رشد تومور پدید نیامد ولی وقتی لوزارتان با داروهای استاندارد شیمی‌درمانی همراه شد، سبب تأخیر رشد تومور شده و موش‌ها طولانی‌تر زنده ماندند. البته باید گفت که اگر در تومورها بدون استفاده از شیمی‌درمانی، جریان‌خون بهبود یابد، در واقع سرعت رشد تومور افزایش می‌یابد. اما اگر همراه شیمی درمانی یا سایر روش‌های ضد سرطان مانند رادیوتراپی یا ایمونوتراپی، جریان‌خون افزایش یابد، بخت کند‌شدن سرعت رشد تومور بهتر می‌شود. درنتیجه‌ی این بررسی مرکز سرطان MGH برای مشخص‌کردن تأثیر بهبود نتایج درمان در سرطان لوزالمعده با لوزارتان اقدام به انجام کارآزمایی بالینی کرده‌است.
لازم به یادآوری است که اخیراً طی یک بررسی انتشار یافته، پژوهشگران ایرلندی دریافته‌اند که استفاده از مهار‌کننده‌های ACE سبـب آهسته‌شـدن نشیــب زوال عقل می‌شود.

 

 

تعداد بازدید : 1547

ثبت نظر

ارسال