شماره ۹۹۱

مکمل ویتامینD و استئوپوروز

دکتر فروغ موسوی - داروساز

مکمل ویتامینD و استئوپوروز

طی یک بررسی روی بیش‌از 4000 نفر فرد بالغ سالم که درشماره‌ی 12 اکتبر 2013 نشریه‌ی Lancet انتشار یافت، مشخص شد مصرف ویتامینD سبب بهبود تراکم مواد معدنی استخوان نمی‌شود.
با قریب نیمی از بزرگسالان 50 سال وبالایی که درکشورهای توسعه یافته از مکمل‌های ویتامین D استفاده می‌کنند، مصنفان نتیجه‌گیری کرده‌اند که ادامه‌ی استفاده‌ی گسترده از این مکمل‌ها برای پیشگیری از پوکی استخوان در بالغان سالم ضرورتی ندارد. بسیاری ازافراد بزرگسال سالم به مکمل ویتامینD نیاز ندارند. داده‌های این بررسی حاکی از آن است که استفاده ازمکمل‌های ویتامینD با دوز پائین فقط در افرادی انجام شود که احتمالاً دچار کمبود این ویتامین هستند و این امر سبب آزادشدن ذخایر اساسی برای استفاده‌ی بهتر در زمینه‌های دیگر مراقبت از سلامت خواهد شد.
این بررسی به صورت مرور طبقه‌بندی شده و متاآنالیز کارآزمایی‌های غیر انتخابی که آثار مصرف مکمل ویتامین D را بر تراکم مواد معدنی استخوان در افراد سالم بزرگسال تا ژوئیه‌ی 2012 بررسی کرده بودند انجام شده است.
طبق آمار آکادمی جراحان ارتوپدی آمریکا، استئوپوروز 10میلیون نفر را در ایالات متحده گرفتار ساخته و 18میلیون نفر نیز در معـرض خطـــر این بیــماری قـرار دارند.
با تراکم مواد معدنی استخوان می‌توان قدرت استخوان و مقدار مواد‌معدنی استخوان در نقاط مختلف بدن را اندازه گرفت. این اندازه‌‌گیری در یکی از 5 نقطه‌ی زیر انجام می‌شود:
ـ فقرات کمری
ـ گردن استخوان‌ران
ـ توتال هیپ
ـ تروکانتر (برجستگی استخوان‌ران)
ـ تمامی بدن یا ساعد
از‌آنجا‌که تروکانتر جزء‌اصلی توتال هیپ است، یافته‌های مربوط به این ناحیه را در هیپ حساب می‌کنند.
در آنالیز داده‌های 23بررسی شامل 4082بزرگسال سالم (با متوسط سن 59سال)، امکان شناخت هیچ اثری در افراد مصرف‌کننده‌ی ویتامینD به‌مدت متوسط 2سال وجود نداشت به‌جز آنکه در گردن فمور افزایـش آماری قـــابـــل‌توجــه ولی انــدک ۰/۸٪ دیده شد.
طبق نظر مصنفان، این نوع تأثیر لکالیزه، از نظر بالینی چندان قابل‌توجه هم نیست. از این بازبینی طبقه‌بندی شده در مورد منافع کلی مکمل ویتامینD بر تراکم استخوان مدارک بسیار اندکی به دست آمده است. ادامه‌ی مصرف گسترده‌ی ویتامینD برای پیشگیری از استئوپوروز در بالغان ساکن جامعه‌ای که فاقد عوامل خطرساز اختصاصی کمبـود ویتـــامیــنD را دارا هستـند مناسب نیست.
مصرف مکمل برای پیشگیری از پوکی استخوان در بالغان سالم توصیه نمی‌شود. اما حفظ و نگاهداری ذخایر ویتامینD در سالمندان همراه با دریافت کافی کلسیم از طریق جیره‌ی غذایی (800 تا 1200میلی‌گرم در روز) رویکردی مؤثر برای پیشگیری از شکستن هیپ است.

 

 

تعداد بازدید : 1168

ثبت نظر

ارسال