شماره ۹۸۸

متفورمین در سایکوز سرپایی

پزشکی امروز

چاقی واحتمال بیماری قلب‌وعروق دربیماران مبتلا به شیزوفرنی بالا است و به‌طور قابل‌توجه سبب مرگ زودرس دراین بیماران می‌شود.

نتایج استفاده از متفورمین در بیماران شیزوفرنی در بررسی‌های پیشین در جمعیتی کاملاً  انتخاب‌شده انجام گشته بود و نتایجی ناسازگار از آنها حاصل شده بود. دراین کارآزمایی غیر‌انتخابی و دارای شاهد که برای نخستین‌بار، متفورمین به داروهای مصرفی روانپزشکی افزوده شده، تعداد148‌بیمار سرپایی تیپیک شیزوفرنی یا نابسامانی‌ شیزوافکتیو (متوسط 43سال) به‌صورت غیرانتخابی به‌مدت 16‌هفته متفورمین یا دارونما دریافت داشتند (که در‌صورت تحمل به 1000‌میلی‌گرم دوبار در روز افزایش می‌یافت).
تمامی بیماران ازیک یا 2‌‌آنتی‌سایکوتیک استفاده می‌کردند و از مشاوره‌ی جیره‌ی‌غذایی و نرمش نیز استفاده نمودند. بیماران دچار دیابت ملیتوس از کارآزمایی حذف شدند. درزمان ورود، متوسط وزن شرکت‌کنندگان ۱۰۱/۹کیلوگرم‌ (متوسط شاخص توده‌ی‌ بدن۳۴/۶) و تراز میانگین تری‌گلیسرید درحد مرزی بالا بود (mg/dL ۱۵۰/۳)، متوسط کلسترل لیپوپروتئین با چگالی پایین و بالا و تراز هموگلوبینA1c درحدود طبیعی‌بود.
77٪ بیماران گروه متفورمین و 82٪ بیماران گروه دارونما بررسی را به پایان رساندند. مصرف متفورمین با کاهش وزن بیشتر و بهبود تراز گلیسرید همراه بود. تبعیت ازمصرف متفورمین عالی بود و در ارتباط با آن رویدادهای ناگوار به وجود نیامد.

Am J Psyehiatry 2013 Jul 12

 

تعداد بازدید : 1712

ثبت نظر

ارسال