شماره ۹۸۷

رانه جدید سرطان پستان

دکترفرشاد مهدوی - جراح

یک‌گروه دانشگاهی دریافته است که با متابولیزه شدن کلسترل، یک محرک قوی سرطان پستان ایجاد می‌شود، این محرک به‌عنوان سوخت سرطان‌های پستان گیرنده‌ی استروژنی مثبت عمل می‌کند وممکن‌است در راهکار رایج درمان این سرطان‌ها سبب شکست شود.

این گروه چند نظامه کشف کرده‌است که یک متابولیت کلسترل موسوم به 27 هیدروکسی کلسترل یا HC 27 در سرطان‌های پستان گیرنده‌ی‌ مثبت استروژنی سبب رشد تومور می‌شود که شایع‌ترین نوع سرطان پستان است. پیش از این اعتقاد بر این بود که سرطان پستان گیرنده‌ی‌ استروژنی مثبت اساساً با استروژن، هورمون جنسی مونث تحریک می‌شود و به طور رایج با استفاده از داروهای آندوکرین بنیادی درمان می‌گردد که تـومـور را از نظر استـروژن محروم می‌کنند.
کشف HC 27 به‌عنوان رانه یا سایق دیگر سرطان پستان علت غالباً ناموفق درمان بر پایه‌ی آندوکرین و یافتن هدفی تازه برای درمان را توجیه می‌کند.
 از این اطلاعات می‌توان برای ایجاد روش‌های درمانی جدیدی استفاده کرد که تأثیر یا تولید HC‌27 را مهار‌کرده یا متابولیسم آن را افزایش می‌دهد و درواقع رابطه‌ی سرطان را با محرک رشد کلیدی قطع می‌کند.
هرسال، طبق نظر انجمن سرطان آمریکا حدود یک میلیون مورد تازه‌ی سرطان پستان تشخیص داده می‌شود و حدود دو ثلث این موارد گیرنده‌ی ‌مثبت هورمونی هستند، یعنی حاوی گیرنده‌هائی برای هورمون‌های استروژن و یا پروژسترون هستند. بعد‌از یائسگی، به‌خصوص سرطان پستان گیرنده‌ی‌ مثبت استروژنی فراوان‌تر است.
مقاومت به درمان‌های رایج‌ آندوکرین بنیاد به‌کرات بروز می‌کند و این امر سبب شد تا پژوهشگران دریابند که جریان‌ مهم مستقل از استروژن باید رشد سرطان‌ها را به‌جلو برانند.
گروه دانشگاهی سات وسترن برای نخستین‌بار مشخص کرده‌اند که HC 27 با سرقت مکانیسم‌های تدارک دهنده‌ی رشد که با گیرنده‌ی استروژنی تحریک وشعله‌ور می‌شود رشد یاخته‌های سرطان‌پستان را تحریک می‌کند. این یافته نخستین‌بار در یاخته‌های کشت و سپس درموش‌ها به دست آمد. این امر امکان انجام بررسی‌های بعدی در خانم‌های یائسه‌ی دچار سرطان پستان گیرنده‌ی‌ مثبت استروژنی را فراهم ‌آورد که با افراد شاهدی مقایسه شدند که دچار سرطان نبودند.
با استفاده از تکنیک‌های اختصاصی شده، این گروه پژوهشی کمیت تراز HC 27 را درنمونه‌های بافتی بیماران مشخص‌کرد. این گروه پی‌برد که در بیماران دچار سرطان‌پستان، مقدار HC 27 در بافت طبیعی پستان درمقایسه با شاهدان بدون سرطان، به طور مشخص افزایش می‌یابد و محتوی HC‌27 تومور بیشتر افزایش پیدا می‌کند.
برای توجیه علت فـــراوانی HC‌27 درتومورها، باید به پژوهش پیشین در زمینه‌ی متابولیسم کلسترل رجوع کرد. در همین مرکز دانشگاهی آنزیم موسوم به CYP7B1 کشف شده بود که HC‌27 را متابولیزه می‌کند. با استفاده از داده‌ی پایه‌ی وسیع ژن‌های تومور، پژوهشگران دریافتند که میزان CYP7B1 درتومورهای پستان درمقایسه با بافت طبیعی پستان کاهش می‌یابد. با آنالیز بیشتر آشکار شد درخانم‌هایی که تومورشان دارای CYP7B1 پایین‌ است در مقایسه با خانم‌هایی که CYP7B1 تومور بالا است بقای حیات کلی‌7 برابر کمتر است.
نتایج بررسی‌های پیشین حاکی از آن بود که استروژن آنزیم CYP7B1 متابولیزه کننده‌ی
HC 27 را فراتنظیمی می‌کند. به‌این‌ترتیب پژوهشگران چنین نتیجه‌گرفته‌اند که روش‌های درمانی رایجی که سنتز یا عمل استروژن را بلوک می‌کنند در واقع سبب افزایش فراوانی این عامل تازه‌کشف شده‌ی تدارک سرطان‌پستان می‌شوند.
اندازه‌گیری‌CYP7B1 یا مقدار HC‌27‌وسیله‌یی‌‌ جدید و بالقوه مهم شخصی و فردی کردن درمان برپایه‌‌ی آندوکرین درخانم‌های مبتلا به سرطان پستان است و درنهایت تعبیر این یافته‌های جدید برای مؤسسات  بالینی شامل اندازه‌گیری CYP7B1 تومور یا فراوانی HC‌27 درجهت مشخص‌کردن شاخص‌های پیش‌آگهی است.

 

 

 

تعداد بازدید : 1583

ثبت نظر

ارسال