شماره ۹۸۶

ارتباط سل فون و سرطان

دکترمحمدعلی اشرف مدرس - داخلی

ارتباط احتمالی میان موبایل یا تلفن‌های سلولیCellphone و سرطان مورد اختلاف نظر است.

سال‌ها بررسی‌های ذیقیمت درمورد تلفن‌های سلولی، نتایج متناقض به بار آورده است. درحال حاضر درمورد میزان احتمالی بروز سرطان در نتیجه‌ی‌ استفاده از موبایل توافق آرا وجود ندارد.
به‌نظر می‌رسد نگرانی‌ ابتدایی درمورد موبایل و سرطان، به علت ایجاد تومورهای مغز در  ارتباط با استفاده ازسل فون بوده است. نتایج بعضی‌ پژوهش‌ها حاکی از  افزایش اندک نرخ تومورهای مغز از دهه‌ی 1970 است. البته این افزایش زیرکانه به‌احتمال زیاد به‌سایر عوامل مربوط می‌شود مثل افزایش دسترسی به مراقبت‌های طبی و بهبود در تصویرسازی تشخیصی.
به‌این‌ترتیب این سوال پیش می‌آید که پژوهشگران درمورد موبایل و سرطان چه آموخته‌اند؟ در زیر خلاصه‌یی ازتمامی موارد بررسی‌های انجام شده را گردآورده‌ایم:
طی یک بررسی در یک دوره‌ی 20‌ساله، بیش‌از ۴۲۰/۰۰۰‌ نفر پیگیری شدند و پژوهشگران مدرکی مبنی بر ارتباط میان سل‌فون و تومور مغز نیافتند.
در بررسی دیگر میان سل فون و سرطان غدد بزاقی، همراهی دیده شده‌است. اما فقط در تعداد اندکی از شرکت‌کنندگان در بررسی تومورهای بدخیم دیده شده‌است.
نتایج یک بررسی تازه‌ی دیگر حاکی از افزایش احتمال بروز گلیوم glioma (نوع خاصی ازتومور مغز) درافرادی است که ازسل فون به مقدار بسیارزیاد استفاده می‌کنند، اما در مجموع احتمال بروز تومور افزایش نیافته بود.
بعد از ارزیابی چند بررسی درمورد امکان وجود ارتباط میان سل فون و گلیوم و یک تومور غیر‌سرطانی مغز به‌نام نوروم‌آکوستیک acoustic neuroma، اعضای آژانس بین‌المللی پژوهش درمورد سرطان که بخشی از سازمان‌ جهانی بهداشت است به این امر نظر داد که درمورد پرتوی سل فون به‌عنوان عامل ایجاد‌کننده‌ی سرطان (کارسینوژنیک) مدارک محدود است. اما درنتیجه‌ی این بررسی، این گروه میدان الکترومغناطیسی رادیوفرکانس را به‌عنوان کارسینوژنیک احتمالی شناخت.
همچنین، از نتایج یک‌دسته بررسی دیگر نیزطرفی نمی‌توان بست. غالباً سال‌ها طول می‌کشد تا بتوان میان استفاده از یک عامل جدید ایجاد‌کننده‌ی سرطان، مثل توتون و مشاهده‌ی افزایش نرخ سرطان، ارتباط یافت. درحال‌حاضر، احتمال دارد به‌علت زمان اندکی که  از استفاده از موبایل گذشته است نتوان افزایش نرخ سرطان را مستقیماً به سل فون نسبت داد.
و بالاخره، کلام آخرآنکه، درحال‌حاضر کسی نمی‌داند آیا موبایل سبب ایجاد سرطان می‌شود. با‌وجودی‌که بررسی‌های درازمدت درحال انجام است، ولی تا این تاریخ مدرک متقاعد‌کننده‌یی مبنی‌بر افزایش احتمال سرطان با استفاده از موبایل وجود ندارد. درصورت وجود نگرانی در‌مورد ارتباط احتمالی سرطان و موبایل می‌توان استفاده از‌آن را محدود کرد یا ازبلندگویا هندزفری استفاده کرد که سبب دورنگاه داشته شدن موبایل ازمحدوده سر می‌شود.

منابع در دفتر نشریه می‌باشد.

 

تعداد بازدید : 1258

ثبت نظر

ارسال