شماره ۹۸۵

ویتامینD، کلسیم و یائسگی

دکتررعنا باقری فرد - رزیدنت زنان

آیا خانم‌ها پس‌از یائسگی برای سلامت استخوان باید کلسیم و ویتامین‌D مصرف کنند؟

توصیه‌ها در این مورد متناقض و نظرات مربوط به هر‌یک از این توصیه‌ها قوی است.
اما اکنون آنالیز نتایج کارآزمایی اساسی آغازین سلامت زنان (WHI)، کفه‌ به‌سمت مصرف مکمل‌است، حداقل برای خانــم‌هایــی که بعــد‌از یائسگــی ازهورمون استفاده می‌کنند.
در قریب به ۳۰/۰۰۰ خانم یائسه‌یی که درکارآزمایی هورمونی شرکت داشتند، حدود 8000 نفر از مکمل کلسیم (1000‌میلی‌گرم در روز) و ویتامینD (ا400میلی‌گرم در روز) و حدود 8000 نفر‌از دارونما استفاده کردند.
این خانم‌ها همه از گروه هورمونی بررسی بودند و عده‌یی از استروژن و یک پروژسترون و گروهی فقط‌از استروژن و عده‌یی فقط از دارونما استفاده می‌نمودند.
پژوهشگران به بررسی چگونگی اختلاف نرخ شکستگی هیپ درخانم‌هایی پرداختند که از هورمون و مکمل‌ یا فقط هورمون استفاده می‌کردند و گروهی که از هیچکدام استفاده نمی‌‌کردند.
مکمل‌ها وهورمون‌ها دارای اثر سینرژیستیک هستند. خانم‌هایی که ازهر دو دسته دارو استفاده می‌کردند، نسبت به آنهایی که فقط از یک نوع دارو استفاده می‌نمودند بسیار زیادتر در بــرابـر شکستگـی‌ هیپ حفظ شده بودند.
نتیجه‌ی مصرف یک نوع مکمل‌ به‌طور قابل‌توجه بهتر از عدم مصرف مکمل‌ یا هورمون نبود.
درخانم‌هایی که میزان دریافت کلسیم (مکمل ‌و جیره‌ی‌غذایی) بیش از 1200‌میلی‌گرم در روز بود، نفع درمان با هورمون قوی‌تر بود. به‌همین‌ترتیب، درخانم‌هایی با دریافت ویتامینD بالاتر این نفع قوی‌تر می‌شد ولی تأثیر فردی هریک از دو دارو قابل تشخیص نبود زیرا دو مکمل‌با هم تجویز می‌گشت.
درخانم‌هایی که هم از هورمون و هم از مکمل استفاده می‌کردند تأثیر مصرف داروها به‌صورت 11مورد شکستگی‌ هیپ در ۱۰/۰۰۰‌نفر تعبیر شد، حال‌آنکه این مقدار در آن عده که فقط از هورمون، یا فقط از مکمل استفاده می‌کردند به ترتیب برابر 18 و 25 در ۰۰۰/۱۰‌خانم به‌ازای هر‌سال بود و درخانم‌هایی که از داروها استفاده نمی‌کردند به 22 بالغ می‌شد.
این نتایج حاکی از‌آن است که خانم‌هایی که از درمان هورمونی بعد‌از یائسگی استفاده می‌کنند باید از مکمل‌کلسیم و ویتامینD نیـز استفاده کنند.
با‌وجودی‌که پژوهشگران نتوانسته‌اند مشخص کنند که نفع مصرف این دو ترکیب تاچه حد است ولی اظهار داشته‌اند که به‌نظر می‌رسد منافع مصرف این دو ترکیب با افزایش دریافت تام ویتامیـن و کلسیــم افزایش می‌یابد.
 مقدار خوراک به دوری از عوارض جانبی ازجمله یبوست دراثر مصرف زیاد کلسیم بستگی دارد که باید در حداقل مقدار نگاه داشته شود. این بررسی که به‌صورت آنلاین منتشر شده در شماره‌ی فوریه‌ی2014 نشریه‌ی Menopause ارگان انجمن یائسگی آمریکای شمالی به‌چاپ خواهد رسید. نتایج این بررسی با توصیه‌های کارگروه خدمات پیشگیری ایالات متحده متفاوت است. این کارگروه اعلام کرده بود که برای پیشگیری ازشکستگی‌ اساسی، جائی برای توصیه به مصرف مکمل‌های ‌ویتامین و کلسیم وجود ندارد.

 

 

تعداد بازدید : 1404

ثبت نظر

ارسال