شماره ۹۸۳

کولکتومی دریک نگاه

دکترسهراب مهران - جراح

تعریف:
برداشتن کولون یا کولکتومی colectomy یک رویه‌ی جراحی برای برداشتن تمام یا بخشی‌از کولون colon (قولون) است. کولون که روده‌ی بزرگ نیز نامیده می‌شود یک عضو لوله‌یی شکل درانتهای دستگاه گوارش است. برای درمان یا پیشگیری از بیماری‌ها و شرایطی که کولون را گرفتار می‌کند، ممکن است انجام کولکتومی ضروری باشد.
عمل‌جراحی کولکتومی دارای  انواع متفاوتی است:
کولکتومی کامل شامل برداشتن تمام کولون است total colectomy
کولکتومی‌ناقص شامل برداشتن بخشی‌از کولون partial colectomy است و کولکتومی زیر کامل subtotal colectomy هم نامیده می‌شود.
همی کولکتومی شامل برداشتن بخش راست یا چپ کولون hemicolectomey است.
پروکتوکولکتومی شامل برداشتن کولون و راست روده proctocolectomy است.
عمل‌جراحی برداشتن کولون معمولاً به انجام سایر رویه‌ها برای چسباندن مجدد بخش‌های باقیمانده‌ی دستگاه‌گوارش و  ایجاد امکان برای دفع مواد زاید از بدن نیازدارد.
علت انجام:
ازکولکتومی برای درمان و پیشگیری بیماری‌ها وشرایطی استفاده می‌شود که کولون را درگیر می‌کنند، مانند:
خونروی غیر‌قابل کنترل. ممکن‌است خونروی غیر‌قابل‌کنترل به جراحی برداشتن بخش گرفتار کولون نیاز داشته باشد.
انسداد روده. کولون مسدود شده، یک حالت اورژانس تلقی می‌شود و برحسب وضعیت، ممکن‌است برای رفع آن به کولکتومی کامل یاناقص نیاز باشد.
سرطان کولون. درمرحله‌ی اولیه‌ی سرطان ممکن‌است لازم باشد فقط بخش کوچکی از کولون درضمن کولکتومی برداشته شود. درمرحله‌ی بعدی سرطان ممکن‌است لازم باشد مقدار بیشتری ازکولون برداشته شود.
بیماری کرون. در‌صورتی‌که استفاده از دارو به بیمار کمک نکند، با برداشتن بخش گرفتار کولون ممکن‌است به‌طور موقت شناسه‌ها و نشانه‌ها بهبود یابند. درصورتی‌که ضمن آزمون برای بررسی کولون‌(کولونوسکوپی)، تغییرات پیش‌سرطانی یافته شد، کولکتومی، یک گزینه‌ی درمان خواهد بود.
کولیت اولسرو. درصورتی‌که استفاده از دارو برای کنترل شناسه‌ها و نشانه‌های این بیماری مؤثر نباشد، ممکن‌است پزشک انجام کولکتومی را پیشنهاد نماید. همچنین درصورتی‌که دراین بیماری ضمن انجام کولونوسکوپی، تغییرات پیش سرطانی دیده شود، کولکتومی یک گزینه خواهد بود.
دیورتیکولیت. درصورتی‌که دیورتیکولیتdiverticulitis رجعت نماید یا بیمار دچار عوارض دیورتیکولیت‌ گردد، عمل‌جراحی برای برداشتن قسمت مبتلای کولون توصیه خواهد شد.
جراحی پیشگیری. درصورتی‌که به‌علت ایجاد پلیپ‌های متعدد پیش سرطانی درکودکان، بیمار پرخطر تشخیص داده شود، برای پیشگیری از بروز سرطان درآینده ‌می‌توان دربیمارکولکتومی کامل انجام داد. ممکن‌است برای افرادی که دارای شرایط ارثی ژنتیک هستند ک سبب افزایش احتمال سرطان کولون می‌گردد مانند پلیپوز آدنوماتوی خانوادگی familial adenomatosis polyposis یا سندرم لینچ Lynch syndrome، انجام کولکتومی یک گزینه است.
بیمار باید درمورد گزینه‌های درمان با پزشک به بحث بنشیند. دربعضی موقعیت‌ها ممکن‌است بتوان میان انواع مختلف اعمال جراحی کولکتومی، یک روش را انتخاب کرد. پزشک می‌تواند درمورد مضار و منافع هرکدام نظر دهد.
خطرات:
انجام کولکتومی به بروز عوارض جدی منتهی می‌شود. احتمال بروز عوارض به سلامت عمومی بیمار، نوع کولکتومی انجام شده و رویکرد مورد استفاده جراح درانجام این عمل بستگی دارد. به‌طورکلی، عوارض کولکتومی شامل موارد زیر است:
• خونروی
• پیدایش لخته‌ی‌خون درساق‌ها (ترومبوز ورید عمقی) و ریه‌ها (آمبولی ریه)
• عفونت
• صدمه به اندام‌های نزدیک کولون مانند مثانه و روده‌ی‌کوچک
•‌ پارگی بخیه‌هایی‌که باقی بخش‌های دستگاه گوارش را به‌هم وصل می‌کند.
بعد‌از انجام کولکتومی تا ترمیم دستگاه گوارش، بیمار دربیمارستان بستری می‌ماند. گروه تیمار‌دار تندرستی نیز درطول این‌مدت شناسه‌های عوارض جراحی را پایش می‌کند بر حسب شرایط و موقعیت، بیمار از چند روز تا یک هفته دربیمارستان می‌ماند.
نحوه‌آماده‌شدن بیمار:
در روزهای آماده شدن برای ملاقات، بیمار باید کارهای زیر را انجام دهد:
• قطع مصرف بعضی داروها. مصرف بعضی داروها سبب افزایش احتمال ایجاد بروز عوارض ضمن جراحی می‌گردد و به این جهت پیش‌از جراحی، بیمار باید مصرف بعضی از داروها را متوقف نماید.
• ناشتا بودن برای عمل. پیش‌از عمل‌جراحی، آموزش‌های لازم به‌بیمار داده شده و از بیمار خواسته می‌شـــود چنـــد ساعت پیــش ازعـمل در همان روز غذا و آب مصرف ننمایـد.
•‌ نوشیدن مایعی برای پاکسازی روده. برای بیمار یک محلول مسهل تجویز می‌شود تا درخانه با آب مصرف نماید. این محلول ظرف چند ساعت و طبق دستور لازم نوشیده می‌شود. این محلول سبب ایجاداسهال می‌شود و به تخلیه‌ی کولون کمک می‌کند. همچنین ممکن‌است ازتنقیه نیز استفاده گردد.
• مصرف آنتی‌بیوتیک. دربعضی موارد، برای فرونشانی باکتری‌های طبیعی موجود در کولون و کمک به پیشگیری از عفونت، آنتی‌بیوتیک‌تجویز می‌شود.
• آماده شدن برای کولکتومی همیشه هم امکان‌پذیر نیست. به‌عنوان مثال، اگر به‌علت انسداد روده یا پرفوراسیون روده به کولکتومی اورژانس نیاز باشد، مهلتی برای آماده‌شدن بیمار وجود ندارد.
• ‌برنامه برای اقامت در بیمارستان:
پس‌از انجام کولکتومی، برحسب وضعیت موجود لازم است بیمارچند روزی دربیمارستان بستری باشد، باید ترتیبی اتخاذ شود تا شخصی بتواند بعد از عمل، درخانه و محل کار ازبیمار مراقبت نماید.
در دوران بازیافت بعد‌از عمل، دربیمارستان لازم است آنچه بیمار نیاز دارد درکنارش باشد، دربعضی بیمارستان‌ها در این زمینه هم اقداماتی شده و همراه بستری شدن، بسته‌هایی نیز دراختیار بیمار قـرارمی‌گیــرد که شامل مـــوارد زیر است:
• لباس و دم‌پایی
• وسایل بهداشتی ازجمله مسواک وخمیر‌دندان یا در‌صورت‌ لزوم وسایل اصلاح
• لباس راحت برای خانه
• انجام فعالیت‌هایی برای گذراندن وقت مثل کتاب، مجله یا وسایل بازی
انتظاری که باید داشت:
ضمن کولکتومی:
در روز  عمل، گروه تیمار تندرستی،  بیمار را آماده خواهد کرد. فشارخون و تنفس پایش خواهد شد وممکن است از راه ورید آنتی‌بیوتیک تجویز شود.
سپس بیمار را به اتاق عمل برده و روی تخت عمل قرار می‌دهند. روی تخت داروی بیهوشی تجویز می‌شود و بیمار به حالت خواب می‌رود به طوری که از جریان یافتن عمل آگاه نخواهد بود.
سپس گروه‌جراحی، جریان عمل کولکتومی را آغاز می‌کند. عمل جراحی کولون به دو صورت زیر انجام می‌گیرد:
کولکتومی باز. جراحی باز شامل ایجاد یک برش طولانی در‌شکم برای دسترسی به کولون است. برای آزاد‌سازی کولون از بافت اطراف و بریدن بخشی تا تمام کولون از ابزار خاصی استفاده می‌شود.
کولکتومی با لاپاروسکوپ. کولکتومی با لاپاروسکوپ laparoscopic colectomy را کولکتومی با حداقل تهاجم minimally invasive colectomy نیز می‌نامند که شامل ایجاد چند برش در شکم است. جراح یک دوربین ویدیویی ظریف را ازطریق برش و ابزار خاص جراحی وارد شکم می‌کند. جراحی روی یک صفحه‌ی ویدیویی در اتاق‌عمل پیشرفت کار آزادسازی کولون با این وسایل را ازبافت اطراف مشاهده می‌کند. سپس کولون ازطریق ایجاد برشی کوچک در شکم بیرون آورده می‌شود. این کار به جراح امکان می‌دهد تا عمل جراحی روی کولون بیرون ازشکم انجام شود. وقتی ترمیم روی کولون انجام شد، جراح از راه برش، کولون را به درون حفره‌ی شکم می‌راند.
نوع عملی‌که انجام می‌شود به‌وضعیت و مهارت جراح وابسته است. با انجام کولکتومی با لاپاروسکوپی درد و مدت‌زمان برای بهبودی کاهش می‌یابد. اما باید گفت که در‌همه‌ی بیماران نمی‌توان این رویه را انجام داد. همچنین در‌بعضی موارد ممکن‌است عمل‌جراحی با لاپاروسکوپی انجام شود ولی به‌علت شرایط موجود گروه‌جراحی تصمیم بگیرد عمل را با روش باز ادامه دهد.
وقتی کولون ترمیم یا برداشته شد جراح دوسر دستگاه گوارش را مجدداً به هم وصل می‌کند تا دفع مواد زاید از بدن امکانپذیر باشد. درایـن مــورد گزینـه‌های زیر وجـود دارد:
پیوند مجدد بخش‌های باقیمانده کولون. جراح بخش‌های باقیمانده‌ی کولون را به‌هم بخیه‌کرده و آن چیزی را به‌وجود می‌آورد که آناستوموز anastomosis نامیده می‌شود و به‌این‌ترتیب مدفوع مانند گذشته از بدن دفع می‌شود.
ارتباط دادن روده به منفذ ایجــاد شده در شکـم. ممکن‌است جراح، کولون ‌(کولوستومی‌colostomy) یا روده‌ی‌کوچک (ایلئوستومیileostomy) را به منفذی ارتباط دهد که درشکم ایجاد کرده است. این کار سبب می‌شود مواد دفعی از این منفذ (استوما stoma) دفع گردد. درخارج استوما برای جمع‌آوری مواد دفعی یک کیسه متصل می‌شود. این کیسه ممکن‌است دائمی یا موقتی باشد.
ارتباط‌دادن روده کوچک به مقعد. بعد‌از برداشتن کولون و رکتوم (پروکتوکولکتومی)، ممکن‌است جراح ازیک بخش روده‌ی‌کوچک برای ایجاد یک کیسه استفاده کرده وآن را به مقعد متصل نماید (آناستوموزایلئوآنال). این امر امکان می‌دهد دفع مدفوع به طور طبیعی انجام گیرد. اما دفع مدفوع چند بار در روز و به‌صورت آبکی انجام می‌شود. به‌عنوان بخشی‌از این روش، ممکن‌است بیمارایلئوستومی موقتی شود.
پیش‌از انجام عمل‌جراحی قاعدتاً پزشک گزینه‌های موجود را با بیمار درمیان خواهد گذاشت.
بعد‌از کولکتومی:
بعد‌از اتمام عمل جراحی، تا رفع اثرات بیهوشی، بیمار به اتاق ریکاوری برده می‌شود تا درآنجا پایش شود. سپس گروه تیمار تندرستی تا بهبود کامل، بیمار را به‌بخش منتقل می‌کنند.
تا بازیافت عملکرد روده، بیمار دربیمارستان می‌ماند. این مدت چند روز تا یک هفته طول می‌کشد. درابتدا ممکن است بیمار نتواند ازغذای جامد استفاده کند. درابتدا از راه ورید باز‌و تغذیه‌ی مایع انجام می‌شود و سپس مایعات شفاف تجویز می‌گردد. با بهبود وضع روده، بیمار خواهد توانست از غذای جامد استفاده کند.
درصورتی‌که در‌جراحی از کولوستومی یا ایلئوستومی برای چسباندن روده به‌خارج استفاده‌شده باشد، آموزش‌های لازم برای مراقبت از استوماتوسط پرستاران داده خواهد شد و نحوه‌ی‌ تغییر کیسه‌ی استومی برای جمع‌آوری مواد دفعی توضیح داده خواهد شد.
بعد‌از ترک بیمارستان تا بهبودی کامل باید درخانه به‌مدت دوهفته استراحت کرد. ممکن‌است در ابتدا احساس ضعف وجود داشته باشد ولی درنهایت قدرت بیمار باز خواهد گشت. باید درمورد زمان بازگشت به کار از پزشک سوال شود.




تعداد بازدید : 13461

نظرات

معصومه مرادى

9 سال و 3 ماه و 27 روز پیش

با عرض سلام و تشكر و سپاس فراوان از مقالهء بسيار مفيدتان كه براى اينجانب إرسال فرموديد وبسيار توضيحات ارزشمند. خواهش ميكنم در مورد اين سوءال كه برايم پيش آمده. بعد از عمل كلون يا بوداست كامل رودهء بزرك براى بيمار مشكلى جدى پيش نخواهد آمد؟و زندگى طبيعى بيمار بهم ميخورد؟و آيا بيمار شكم روش زياد پيدا ميكند؟ ٢-اگر بعد از اينكه كيسهء آستومى گذاشته شود و عمل برداشتن قسمتى از روده انجام شود و بعد از مدتى دوباره عمل متصل كردن روده به مقعد انجام شود و متصل كردن روده به هم چه بايد كرد تا بتوان خوب جوش بخورد و خوب hill شود. چون دكتر به من گفتند اگر خوب جوش نخورد سپس روده را كامل برميدارم كه البته قسمتى را كه از رودمان برداشتند خوشبختانه سرطاني نيست. و براى جلوگيرى از عواقب سرطاني در آينده خواهش ميكنم پاسخ مرا بفرماييد و مرا از نگرانى زياد در آوريد. با سپاس از شما

دکتر حسن خاجی

9 سال و 3 ماه و 25 روز پیش

سرکار خانم مرادی باسلام: علت عمل جراحی برداشتن قسمتی از روده بزرگ شما (کولون) چه بیماری بوده است. چون متذکر شده اید که کانسر نبوده است. به این سوال پاسخ دهید تا جواب سوال شما کامل داده شود.

فاطمه آبروی

8 سال و 7 ماه و 3 روز پیش

باسلام.همسرم درتاریخ 27/11/93 کل روده بزرگ رابدلیل کنسر کولون (چون دچار کولیت اولسرو بودند)برداشتند وبعد از شیمی درمانی کلستومی را حدود 8روز است که برداشتند ولی بسیار دچار دل پیچه ودل درد ونفخ میگردند. لطفا راهنمایی کنید این درد طبیعی است وبرای درمان چه باید کرد وممکن است تا کی درد داشته باشد. باتشکر

دکتر حسن خاجی

8 سال و 6 ماه و 27 روز پیش

باسلام.پس از بازگرداندن کولوستومی حتما تا ۲ماه ممکن است بدلیل حذف مسیر روده بزرگ از دستگاه گوارش ایشان دل‌پیچه، اسهال، تعداد دفعات دفع مکرر ادرار وجود دارد و برای تسکین این مشکل از نظر پزشک معالج بیمار استفاده شود تا علائم بیماری برطرف گردد مثل پروبیوتیک‌ها و کند کننده‌های حرکات روده‌ها

صديقه ابراهيمي

8 سال و 4 ماه و 10 روز پیش

با سلام و عرض ادب و تشكر از مطلب مفيدتون...من يه موقعيتي برام پيش اومده و عاجزانه ازتون خواهشمندم كه حتما جوابم رو بدن لطفا: من در سال ٨٨ طي ٢ بار عمل توتال كولكتومي رو انجام دادم..تا به امروز كه دي ماه ٩٤ هستش هيچ مشكلي ازون بيماري سخت هم نداشتم..البته بايد بگم روده بزرگم سرطاني نبوده ولي زخم زياد داشته...اما ٢ روز هستش كه در انتهاي مدفوعم خون رنگ روشن ميبينم و امروز كه اين سوال رو از شما دارم ميپرسم در سمت راست شكمم كمي حالت نبض دارم و اينكه مدفوعم كمي بلغمي هستش ...ميخاستم بپرسم الان اين علائم چي هستش؟؟ و امكان چه بيماري وجود داره؟؟؟؟خواهش ميكنم جواب بدين چون خيلي نگرانم.ممنون

admin

8 سال و 3 ماه و 23 روز پیش

با سلام: در بیمارانی که کل روده بزرگ برداشته شده است(عمل توتال کولکتومی) و قسمت انتهای روده باریک به ۵cm باقیمانده انتهایی روده بزرگ وصل شده که به آن پاوچ (pouch) یا فارسی آنرا کیسه می‌گویند که پس از جراحی برداشتن روده بزرگ این کیسه می‌تواند دچار التهاب شود و علائمی مثل اسهال، فشار برای دفع فوری و دفع خون و بلغم مشاهده شود که بایستی یک دوره یک هفته تا ۲ هفته بسته به شدت علائم ایجاد شده از آنتی‌بیوتیک: سیپروفلوکساسین۵۰۰ روزانه ۲بار استفاده می‌شود تا این التهاب برطرف شود که همراه با سالازین (آساکول یا پنتاسا) (به‌صورت خوراکی یا شیاف و تنقیه این دارو هم می‌توان استفاده نمود.) داده می‌شود که درمان بطور کامل انجام شود و ممکن است در آینده نیز هرچند یکبار تکرار شود که نیاز به جراحی مجدد و اقدامات دیگر ندارد و درمان آن دارویی است.

مهران حيدرى

7 سال و 7 ماه و 22 روز پیش

ممنون از راهنماييهاى ارزنده تون و زمانى كه برا پاسخ گويى به سوالات بيماران ميذارين

علی عابدی

4 سال و 10 ماه و 6 روز پیش

سلام ببخشید پسر من ۶ سالشه ۲ سال پیش به خاطر یبوست که از بچگی داشت از راه مقعد جراحی شد وبعداز عملشون دکتر هیچ رژیم غذایی نداد تو این ۲سال هر روز خودشو کثیف میکنه این بهخاطر چی هست

فریبا حسینی

3 سال و 4 ماه و 0 روز پیش

با عرض سلام من خانمی ۳۰ ساله هستم که به دلیل سرطان کولون و سابقه طولانی کولیت اولسراتیو عمل پروکتوکولکتومی و آناستوموزایلئوآنال را طی چند مرحله انجام دادم سه ماه پیش آخرین مرحله که بستن استوما بود رو انجام دادم حالا مشکل من اینه که تو این مدت دفعات دفعم به شدت زیاد هست همراه با سوزش شدید شب تا صبح بیدار هستم و مدام دفع دارم و اینکه صدا تو شکمم زیاد هست دکتر هم معاینه کرده مشکل نداشتم روزی هشت عدد قرص لوپرامید میخورم فایده ندارد یه مدت دو هفته ای سیپروفولکساسین هم خوردم تو رو خدا راهنماییم کنید از زندگی خسته شدم خیلی اذیت هستم

مهسا کفایتی

2 سال و 7 ماه و 7 روز پیش

خدا قوت . من دچار یبوست مزمن هستم والان که ۳۹ ساله دارم واقعا اذیت میشم. طوری شدم که دیگه عمل دفع رو ندارم وهر بار از شیاف گلسیرین و یا تنقیه استفاده میکنم .دکتر جراح بهم گفتن باید روده بزرگم کامل برداشته بشه ولی تو مطالبی که دوستان مینویسن میترسم بعد از عمل دچار بی اختیاری مدفوع و یا دفع گاز بشم. میخواستم بدونم همه دچاره این مشکلات میشن؟ با تشکر

شهبازی

2 سال و 4 ماه و 9 روز پیش

با سلام مادر من ۶۰ سالشه و با سی تی و کلون سکوپی متوجه شدند یک پولیپ آدنوماتور در خم رکتوسیگموئید با انازه ۳۰ در ۴۰ میلی متر دارد که برداشتن پولیپ و بخشی از نواحب اطراف به روش باز انجام شد. چند روز بیمارستان بستری بودن بعد در خاته هم تا چند روز فقط موارد آبکی مثل آب سوپ مصرف کردن. امروز کمی غذای نیمه جامد خوردن ..طی این چند روز پس از جراحی هر روز هر دفعه که دستشویی میرفتن بجای مدفوع، لخته های خون سیاهرنگ دفع میکردن. امروز به این لخته های سیاه، خون روشن هم اضافه شده...این نشانه جی میتونه باشه؟

ثبت نظر

ارسال