شماره ۹۸۲

کاهش مصرف الکل

دکترهوشنگ سلطان‌زاده - داروساز

فیناسترایدfinasteride یک داروی صناعی برای درمان الگوی مردانه‌ی ریزش‌مو male pattern hair loss (باکوته‌نوشت‌MPHL) و بزرگی پروستات است.

عوارض‌جانبی فیناستراید در درمان این دو بیماری شامل افزایش نرخ سوءکار جنسی ازجمله کاهش میل‌جنسی و سوء‌کار نعوظی است. درواقع دربعضی مردانی که این دارو را قطع می‌کنند باز هم عوارض‌جانبی جنسی دارو تداوم خواهد داشت. براساس این کشف که ثابت شده‌است فیناستراید سبب کاهش‌مصرف الکل شده و عطش الکل را درموش‌ها فرو می‌نشاند، طی یک بررسی جدید مشخص‌شد اکثریت مردانی که به عارضه‌ی جانبی جنسی مرتبط با فیناستراید مبتلا بوده‌اند گزارش کرده‌اند که میزان مصرف الکل‌شان نیز کاهش یافته‌است.
فیناستراید یک مهار‌کننده‌ی 5 آلفاردوکتاز است که تولید انواع هورمون‌های مشتق‌ از کلسترل و مدولاتورها را بلوک می‌کند ازجمله آندروژن‌ها و استروئیدهای دیگری که در بدن و مغز فعال هستند. استروئیدهای مؤثر برعصب مانند allopregnanolone به تنظیم شبکه‌های مغزی درگیری عاطفه، انگیزش و شناخت کمک می‌کنند. درحال‌حاضر توجه زیادی به این مسأله پیدا شده که آیا این استروئیدهای عصبی ممکن‌است در ایجاد کسالت‌های روانپزشکی سهیم باشند. می‌دانیم که الکل سبب افزایش تولید نورواستروئیدهایی شبیه آلوپرگنانولون درحیوانات می‌شود و تصور بر‌این است که این استروئیدها درایجاد آرامش، مسموم‌سازی و آثار ناگوار الکل، ازجمله اختلال حاد حافظه سهیم است. بررسی‌حاضر از‌آن‌جهت اهمیت دارد که این بررسی برای نخستین‌بار مصرف بالینی فیناستراید را به تغییر در مصرف الکل در انسان پیوند داده‌است.
تعداد 83 مرد که از نظرات دیگر سالم بودند و به‌علت مصرف فیناستراید به‌رغم قطع مصرف حداقل به‌مدت 3ماه دچار عوارض‌جانبی جنسی دائمی آن شده بودند دراین بررسی شرکت‌کردند برای گردآوری اطلاعات درمورد سابقه‌ی طبی شرکت‌کنندگان، عملکرد جنسی و عادات مصرف الکل پیش‌از مصرف فیناستراید و پس‌ازآن از مصاحبه‌های استاندارد شده استفاده شد.
ضمن بررسی عوارض‌جانبی دائمی همراه فیناستراید، مشاهده‌شد که در اکثریت این مردان، مصرف الکل کاهش یافته است. بسیاری از این مردان به‌طور کامل شرب الکل را قطع کرده بودند زیرا نوشیدن الکل نسبت‌به قبل از مصرف فیناستراید دارای تأثیر متفاوتی بر آنها بود. به‌طور مشخص از 63 مردی که دچار عارضه‌ی جانبی جنسی دائمی بوده و حداقل پیش‌از مصرف فیناستراید یک‌بار در هفته الکل می‌نوشیــدنـد، در‌41‌یا 65٪ کاهش مقدار شرب دیده می‌شد.

 

 

تعداد بازدید : 1095

ثبت نظر

ارسال