شماره ۹۸۲

اکوکاردیوگرافی و RHD

دکترتقی درودگر - داخلی قلب

به سال2012، فدراسیون جهانی قلب رهنمودهای جدیدی برای تشخیص بیماری روماتیسمی قلب(RHD) با استفاده از اکوکاردیوگرافی انتشار داد و ضمن آن برای موارد مشخص RHD درمقایسه با معیارهای پیشین سازمان بهداشت جهانی تعاریف روشن ذکر شده بود و نیز موارد مرزی RHD (که دارای ناهنجاری‌های اکوکاردیوگرافی بوده ولی نشانه‌های بالینی بیماری را ندارند) مشخص شده بود.

داده‌هایی که ازنیوزیلند، هند و آفریقا گردآوری شده بود نشان می‌داد که استفاده از اکوکاردیوگرافی، نرخ تشخیص موارد مشخص وموارد مرزی RHD را می‌افزاید.
درنیوزیلند با معیارهای فدراسیون جهانی قلبWHF، نرخ موارد مشخصRHD درکودکان دبستانی 10‌تا‌13 ساله برابر10 در 1000 و نرخ نوع مرزی 24 درهزار بود. ازسال‌2008 درنیوزیلند غربالگری با اکوکاردیوگرافی آغاز شده است.
درهند، طی بررسی روی 6270کودک 5‌تا‌15‌ساله با استفاده از معیارهای WHO، 20‌مورد در هزار (شامل موارد مشخص ومرزی) با استفاده از اکوکاردیوگرافی تشخیص داده شد درحالی‌که میزان تشخیص با نشانه‌های بالینی 1‌مورد درهزار بود. سن بالاتر و جنس مونث سبب دو برابر شدن نرخ RHD می‌شد وتحصیل در دبستان دولتی نسبت به دبستان خصوصی، این نرخ را 55٪ افزایش می‌داد. در آفریقا نیز همین افزایش نرخ جستجو با اکوکاردیوگرافی دیده شد به طوری که طی یک بررسی روی2170‌کودک با سن متوسط 11سال درموزامبیک، فراوانی RHD با اکوکاردیوگرافی ۳۰/۴ درهزار و یا تشخیص بالینی ۲/۳ درهزار بود.
مصنفان به این مسأله چه از نظر اخلاقی و چه ازنظر مالی توجه‌کرده‌اند که چگونه می‌توان به‌موارد مرزی برچسب پروفیلاکسی ثانوی اقدام کرد زیرا اطلاعات کافی درمورد سیر طبیعی بیماری برای ارزیابی آغاز پروفیلاکسی ثانوی با تزریق بنزاتین پنی سیلینG که ازپیشرفت بیماری پیشگیری می‌کند در‌دست نداریم. درحال‌حاضر در‌هند و نیوزیلند موارد مرزی با پنی‌سیلینG تحت‌درمان قرارنمی‌گیرند بلکه به‌جای آن برای بررسی شناسه‌های پیشرفت بیماری سورویلانس فعال می‌شوند. درحال‌حاضر لازم است به‌صورت آینده‌نگر، بین‌المللی و درچند مرکز ثبت موارد مشخص و مرزی RHD انجام گیرد. پیگیری وضعیت ثانوی پنی‌سیلین با گزارش (3‌ماهه) مکرر و تغییرات اکوکاردیوگرافی (2ساله) باید به این مسأله پاسخ گفت که آیا درموارد RHD مشخصی که از پروفیلاکسی خوب ثانویه برخوردارند پیشرفت بیماری کمتر وپسرفت بیماری نسبت به پروفیلاکسی کمتر است یانه.
همانطور‌که محققان گوشزد کرده‌اند هنوز مقبولیت پروفیلاکسی دراز مدت ثانوی درمورد RHD که با اکوکاردیوگرافی تشخیص داده شده باشد به تأیید نرسیده و مورد پژوهش قرار‌نگرفته است. در بسیاری مناطق، کودکانی که دچار رویداد تب روماتیسمی حاد می‌شوند باکسالت حاد وغالباً آرتریت دردناک بستری می‌گردند. این امر به خانواده‌ها امکان می‌دهد تا معمولاً اهمیت پروفیلاکسی ثانوی را به‌خوبی درک کرده و بپذیرند. به‌عکس،خانواده‌هایی که دارای کودکی سالم هستند و دراکوکاردیوگرافی دچار RHD هستند ممکن‌است منطق پروفیلاکسی ثانوی را درک نکنند.

 

 

تعداد بازدید : 1578

ثبت نظر

ارسال