شماره ۹۸۰

آنزیم مفقود شده و اعتیاد

پزشکی امروز

طبق نتایج یک بررسی درحیوانات، مشخص شده، یک آنزیم مفقود شده‌ی مغز سبب افزایش غلظت یک پروتئین مرتبط با اعتیاد به داروهای ضد‌‌درد می‌شود.

نتایج این بررسی درنودوپنجمین اجلاس سالانه‌ی انجمن آندوکرینولوژی درسانفرانسیسکو اعلام شد.
اوپیوئیدها از داروهای ضد‌درد به‌شمار می‌روند و از گیاه خشخاش حاصل می‌شوند و سیگنال‌های درد رامیان اعصاب در بدن بلوک می‌کنند. این داروها در داروهای نسخه‌یی به‌صورت مرفین وکدئین ساخته می‌شوند و نیز دربعضی داروهای غیر‌قانونی مانند هروئین وجود دارند. اوپیوئیدهای قانونی و غیر‌قانونی، هر‌دو بسیار اعتیاد‌آورند.
افزون بر اوپیوئیدهای صناعی، اوپیوئیدهای طبیعی در بدن تولید می‌شوند. بسیاری از افراد درمورد آندورفین‌ها مطالبی شنیده‌اند که درانسان حس خوب به بار می‌آورد. آندروفین‌ها، پروتئین‌های شبه اوپیوئید هستند که دراندام‌های مختلف بدن در پاسخ به بعضی فعالیت‌ها ازجمله نرمش تولید می‌شوند.
اعتیاد به دارو به این علت پدید‌می‌آید که داروهای حاوی اوپیوئید سبب اختلال درترازمندی بیوشیمیایی اوپیوئیدهای طبیعی تولید شده می‌شوند. در سطح ملی، فراروی دارویی داروهای نسخه‌یی حاوی اوپیوئید جهشی بالا‌رونده دارد و به این جهت پژوهشگران درتلاشند تاعوامل خطرسازی را شناسایی کنند که سبب افتراق افرادی می‌شود که به این داروها معتاد می‌شوند.
طی یک مدل خاص حیوانی، پژوهشگران، ‌آنزیمی موسوم به پروهورمون کنورتاز‌2‌یا‌PC2 را حذف کردند. ایsن هورمون به‌طور طبیعی مواد پیش‌هورمونی را دربعضی بخش‌های مغز به هورمون‌های فعال تبدیل می‌کند. نتایج پژوهش پیشین همین گروه ثابت کرده‌است که تراز PC2 پس‌از درمان دراز‌مدت با مرفین افزایش می‌یابد.
این امر، این احتمال را پیش‌می‌آورد که ممکن‌است پپتیدهای مشتق از PC2 در بعضی پارامترهای اعتیاد مرتبط با مرفین نقش داشته باشند. دراین بررسی بعد‌از حذف آنزیم‌ PC2 درموش‌ها، آثار مرفین بر مغز آنالیز شد. مرفین به‌طور طبیعی دریاخته‌های موسوم به گیرنده‌ی موی اوپیوئید یا MOR با یک پروتئین پیوند می‌شود. این پژوهشگران دریافته‌اند که درموش‌های فاقد PC2 درمقایسه با سایر موش‌ها، غلظت MOR بیشتر بود.

 

 

تعداد بازدید : 1206

ثبت نظر

ارسال