شماره ۹۷۸

معرفی یک مورد فئوکروموسیتوم

دکتر فتاح فرخی- جراح

فئوکروموسیتوم بیماری نادری است که با علائم فشارخون ، تعریق زیاد ، سر درد (تریاد کلاسیک فئو) مشخص می‌گردد سایر علائم و یافته‌های بیمار شامل‌:

اضطراب‌،  Flushing، تپش قلب، chest pain، دل‌درد، تنگی‌نفس، تهوع، استفراغ و Sudden Death ...
فئو‌1‌تا‌2 در هزار بیماران فشار‌خونی را د‌یده می‌شود، در زن و مرد به یک نسبت مشاهده می‌گردد. معمولا در‌تمام سنین وجود دارد و اوج آن در‌۴۰تا۵۰ سالگی است.
منشاء بیماری از گانگلیون سمپاتیک می‌باشد و 90% در مدولو سورنال و 10% در زنجیره‌های سمپاتیک لگنی(Zuker Kandel)، شکم‌، توراکس و همراه سندرم‌های مادرزادیV.H.L‌و Stuge.Weber با سندرم MEN (سندرمSipple) برابر آمارهای منابع پزشکی‌10% موارد 2 طرفه‌، 10%  بدخیم ، 10% دراطفال، 10% فامیلیال و 10% خارج آدرنال می‌باشد.
معرفی‌مورد: خانم (ف ـ ح) 32 ساله اهل و ساکن کرمانشاه دارای 3 برادر و یک خواهر می‌باشد و به‌علت تپش‌قلب، تعریق‌، سردرد و فشار‌خون بالا در یک ماه اخیر به اطبای مختلف مراجعه و تحت‌درمان داروهای ضدفشار‌خون بوده‌، به متخصص داخلی ، غدد و قلب مراجعه و فشار خون بالا تا حد‌24‌و‌26 داشته است.         
بررسی تست‌های آزمایشگاهی بیمار: اندازه‌گیری کانکولامین‌های ادرار 24‌ساعته و متابولیت‌های آنها و متانفرین پلاسما‌، متانفرین ادرار، VMA ادرار24‌ساعته انجام شده‌است:
1) حجم ادرار 24‌ساعته به‌طور متوسط cc‌2400  
2) متانفرین ادرار بیمار 565 (حداکثر350)
‏3) VMA ادرار 45 ( نرمال = 13)
Imaging: بیمار درچند مرکز سونوگرافی شده وجود تــوده‌ای ۱تا ۱/۵ سانتی‌متر مشکوک درآدرنال راست گزارش گردید.
در سی‌تی‌اسکن بیمار Mass حفره‌ی آدرنال راست تائید گردید.
بیمار با داروهای آلفابلوکر (Prazocin)، بتابلوکر پروپرانولول، فنوکسی‌بنزامین تحت‌درمان بود و درمورخ۱۳۹۲/۵/۲۰ مورد عمل‌جراحی آدرنالکتومی راست قـرار‌گــرفـت.
بیهوشی‌: در موقع بیهوشی تحتMonitoring کامل قرار‌داشت‌،  C.V.P، لاین‌شریانی‌، با استفاده از بیهوشی استنشاقی ایزوفلوران‌، نیتروگلیسرین‌، نیتروپروسید سدیم، داروهای آلفا بلوکر تحت‌نظر متخصص بیهوشی قرار‌داشت و به‌خوبی کنترل شد‌.
عمل‌جراحی: از آنجایی که Mass در آدرنال راست بود انسیزیون بین دنده‌11‌و‌12‌سمت راست داده شد . دیافراگم Dissect گردید با احتیاط و بدون Manipulation وریدها توده لیگاتور گردید و تومور به طور کامل خارج شد، در‌حین‌عمل یک کریز فشار تا حد20 بالا رفت که توسط دکتر بیهوشی کنترل شد.
در‌پایان توجه همکاران جراح جــــوان را به مطــالب زیــر معطوف می‌دارد:
1ـ اگر تا به‌حال در عمل‌جراحی فئو تجربه ندارند حتی الامکان به‌تنهایی اقدام به عمل ننمایند .
2ـ از Manipulation تومور جداً خودداری شود.
3ـ همکاری صمیمانه پزشک متخصص قلب‌، داخلی‌، بیهوشی و امکانات Monitoring کامل بیمار در‌ اتاق‌عمل ضرورت تام دارد.

تعداد بازدید : 2437

ثبت نظر

ارسال