شماره ۹۷۶

ضرورت اهدای خون سالم

دکترعلی حسنی

ضرورت اهدای خون سالم

مجموعه‌ی انتقال‌خون براساس استانداردهای بین‌المللی همواره درجهت ارتقای محصولات‌خونی تلاش می‌نماید.

یکی‌از مهمترین فرآیندهای دستیابی به سلامت‌ خونی، بررسی پزشکی پیش‌از اهدای خون داوطلبان است. از حساس‌ترین اجزای این ارزیابی پزشکی، بررسی احتمال انجام اخیر رفتارهای غیر بهداشتی در داوطلبان اهدای خون می‌باشد.
درحال حاضر درجامعه، حجامت به‌عنوان یک روش درمانی در طب‌سنتی رواج یافته و مورد‌توجه و اقبال حداقل بخشی ازجامعه قرارگرفته است. اگر چه مواردی از انجام حجامت درمراکز بهداشتی و توسط پزشکان صورت می‌گیرد ولی به دلیل آنکه شاخص‌های مشخصی برای شناسایی مراکز مجاز و افراد واجد صلاحیت انجام آن در دسترس نبوده و همچنین فرآیند واحدی جهت صدور مجوز فعالیت و درنتیجه اعمال نظارت موثر ومستمر بر مراکز انجام حجامت تدوین نگردیده، این روش درمانی مورد سوء استفاده برخی سودجویان درعرصه‌ی سلامت عمومی واقع گردیده است.
انجام حجامت‌ بهداشتی چندان مورد مناقشه و موجب دغدغه‌ در سلامت عمومی نیست ولی حجامت غیربهداشتی تهدیدی جدی برای سلامت جامعه و ازجمله داوطلبان اهدای خون به‌شمار می‌رود. همه روزه در پایگاههای اهدای‌خون، تعدادی از داوطلبان به‌دلایل پزشکی و ازجمله انجام اخیر رفتارهای غیربهداشتی از اهدای‌خون معاف می‌گردند. ازآنجا که درحال‌حاضر به‌طور رسمی و مستند، شناسایی مراکزبهداشتی انجام حجامت از مراکز غیرمجاز میسر نیست، سازمان انتقال‌خون براساس استانداردها و شاخص‌های بین‌المللی و کشوری، به ناچار موظف است در جهت حفظ و ارتقای سلامت فرآورده‌های خونی، انجام اخیر حجامت توسط داوطلبان اهدای‌خون را به‌طور کلی به‌عنوان یک رفتار پرخطر و غیربهداشتی تلقی نموده و این داوطلبان را موقتاً از اهدای خون معاف نماید. براساس آمارهای موجود، حجامت همواره یکی از اصلی‌ترین علل معافیت داوطلبان اهدای‌خون بوده و بیشترین حذف موقت آنان را از این اقدام حیاتی موجب گردیده است. این مهم نه‌تنها باعث کاهش تولید محصولات خونی می‌گردد بلکه موجب طرد ناخواسته‌ی داوطلبانی می‌شود که ممکن‌است دیگر رغبتی به بازگشت و مشارکت در این نیاز حیاتی جامعه نداشته باشند و در هرصورت نتیجه‌ی‌نهایی، کاهش ذخایر خونی خواهد بود.
انجام حجامت توسط افراد غیرمسوول و درمراکز غیرمجاز، ضمن افزایش خطر سرایت آلودگی‌های مختلف میکربی، ممکن‌است اثرات درمانی قابل انتظار دراین روش را دربیماران متقاضی ناکارآمد نموده و حتی درحالات و مواردی نیز که توصیه و تأکیدی برانجام آن نشده، صورت گیرد و این همه، ضمن آسیب به سلامتی افراد، موجب مخدوش شدن حجامت به‌عنوان یک روش‌درمانی در طب‌سنتی خواهد شد.
وقت آن رسیده تا مسوولان ذی‌صلاح بهداشتی و درمانی ضمن تعامل با متولیان و صاحب‌نظران درانجام حجامت بهداشتی، واقع‌بینانه و با پرهیز از مسائل حاشیه‌یی باعنایت به شرایط موجود و با هدف جلوگیری از عواقب مشروح فوق، راهکارهایی علمی و عملی درجهت ساماندهی مراکز و افراد مجاز انجام حجامت بهداشتی تدوین و براحرای مستمر و مؤثر آنها همکاری واهتمام ورزند،قطعاً نتیجه‌ی این رویکرد مسوولانه، گامی ارزشمند درحفظ  و ارتقای سلامت عمومی خواهد بود.

 

 

تعداد بازدید : 1602

ثبت نظر

ارسال