شماره ۹۷۶

نگاهی به دود دست سوم

دکتر فروغ موسوی - داروساز

دود دست‌سوم thirdhand smoke معمولاً عبارت از بقایای نیکوتین nicotine و سایر مواد‌شیمیایی است که روی انواع سطوح درون هرمحوطه به‌علت دود‌سیگار باقی می‌ماند.

تصور می‌شود این بقایا با مواد رایج آلوده‌ساز درون هر‌محیط واکنش کرده و آمیزه‌یی سمی toxic به‌وجود می‌آورد. این آمیزه‌ی سمی دود دست‌سوم حاوی مـوادی است که موجب بروز سرطان می‌شوند و بالقوه برای سلامت افراد غیرسیگاری که با آن تماس پیدا می‌کنند به ویژه کودکان خطرناک است.
 نتایج بررسی‌های انجام شده در این زمینه حاکی از آن است که دود دست‌سوم به مو، پوست، لباس، وسایل منزل، پرده‌ها، دیوارها، وسایل اتاق خواب، فرش، گرد‌و‌غبار، اتومبیل وسایر سطوح، حتی مدتها پس ازقطع سیگار کشیدن می‌چسبد. وقتی شیرخواران، کودکان، و بزرگسالان غیر سیگاری، مواد حاوی دود دست سوم را بو می‌کنند، می‌خورند یا به آنها دست می‌زنند درمعرض خطر مشکلات سلامت مرتبط با توتون قرارمی‌گیرند. دود دست سوم،مفهومی نسبتاً تازه است و پژوهشگران هنوز در مورد خطرات احتمالی آن درحال بررسی می‌باشند.
 بقایای دود دست سوم با گذشت زمان روی هر سطحی ایجاد می‌شوند و با شستشوی معمولی ازبین نمی‌روند. با تهویه هوای اتاق،  بازکردن پنجره‌ها، استفاده از بادبزن برقی وایرکاندیشن یامحدود کردن سیگار کشیدن به بعضی از نقاط خاص درمنزل ازبین نمی‌رود. دود دست سوم مدتها پس‌از ترک‌سیگار برجای می‌ماند. به‌عکس ‌دود دست‌دوم، دود سایر فرآورده‌های موجود در هوا است که حاصل نزدیک‌شدن و تماس با سوختن فرآورده‌های توتون، مانند سیگار است.
 تنها راه حفاظت افراد غیرسیگاری از قرارگرفتن دربرابر دود دست‌سوم ایجاد محیطی عاری از دود است چه در‌خانه‌ی شخصی باشد و چه دراتومبیل و یا در اماکن‌عمومی مانند هتل‌ها و رستوران‌ها.

 

 

تعداد بازدید : 622

ثبت نظر

ارسال