شماره ۹۷۵

تندرستی با 12 دقیقه

فرشته صداقت - فیزیوتراپیست

نتایج یک بررسی جدید که در نشریه‌ی Plos One انتشار یافته، حاکی از آن است که فقط 12 دقیقه نرمش در هفته برای تندرست ماندن کافی است.

این پژوهش که در دانشگاه علوم و تکنولوژی نروژ انجام شده حاکی از آن است که انجام حرکات تند 4‌دقیقه‌یی فعالیت جسمی به‌مدت سه بار در‌هفته سبب افزایش دریافت اکسیژن ونیز کاهش فشارخون و تراز گلوکز می‌گردد.
انجام منظم نرمش سبب بهبود دریافت حداکثر اکسیژن (VO2max) می‌شود اما شدت مناسب و حجم لازم برای به دست آوردن منافع حداکثر باید تعریف شود. مجموعه‌ی اسناد ومدارک موجود حاکی از آن است که انجام نرمش با حجم کم ولی با شدت زیاد وسیله‌یی مؤثر ازنظر زمانی برای رسیـــدن به منافع سلامتــی آن است.
برای بررسی فعلی، محققان تأثیر رژیم‌های مختلف نرمش را مورد معاینه قراردادند. درمجموع 26 نفر مرد سالم و دارای اضافه وزن و غیر‌فعال در‌یک برنامه‌ی 10هفته‌یی شرکت داده شدند.
این مردان به 2‌گروه تقسیم شدند یک گروه (گروه AIT-1) سه بار در‌هفته طی جلسه‌های 4 دقیقه‌یی و گـروه دیــگر (گروه‌‌AIT-4) طی جلسه‌های 16‌دقیقه‌یی که به حمله‌های 4‌دقیقه‌یی تقسیم شده بود ورزش می‌کردند. درهر دو‌گروه مقدار دریافت اکسیژن به‌صورتی قابل قیاس افزایش یافته بود. درگروه‌ 4‌دقیقه‌یی‌10٪ افزایش دیده می‌شد حال آنکه میزان افزایش درگروه 16‌دقیقه‌یی برابر 13٪ بود.
اما گروه نرمش‌16‌دقیقه‌یی می‌توانستند با نرمش از میزان کلسترل و چربی بدن خود با‌موفقیت بکاهند. نتایج بررسی پیشین درمایو کلینیک نشان‌داده‌بود میزان کلسترل، شاخصی برای جیره‌ی غذایی و نرمش است.
 تنها یک جلسه فعالیت جسمانی شدید که سه بار درهفته انجام شود راهکار کارآمد زمانی مؤثری برای بهبود تندرستی وکاستن از فشارخون در‌افراد میانسال وسالمی است که درگذشته غیر‌فعال بوده‌اند.

 

 

تعداد بازدید : 1520

ثبت نظر

ارسال