شماره ۹۷۵

تجویزآهن به خانم‌های باردار

پزشکی امروز

تجویزآهن به خانم‌های باردار

تجویز مکمل آهن به مادر باردار سبب کاهش ولادت نوزاد با وزن کم در کشورهایی با درآمد متوسط و پایین شده است ولی براحتمال ولادت پیش از موعد تأثیری نداشته است.
با توجه به آنکه کم‌خونی 38٪ خانم‌های باردار سراسر جهان را گرفتار می‌‌کند، درهمه حال مکمل‌آهن پره ناتال توصیه می‌شود. نتایج بررسی‌های مشاهده‌یی حاکی از آن است که کم خونی پیش از بارداری با افزایش مفرط احتمال ولادت پیش ازموعد همراه است. اما، مدارک پشتیبان آثار تجویز مکمل آهن پره‌ناتال برپیامدهای نئوناتال مختلط است. محققان دراین زمینه یک متاآنالیز شامل48کارآزمایی غیرانتخابی تجویز مکمل‌‌آهن (درمجموع شامل17/793خانم) و 44بررسی همنوای کم‌خونی مادر وپیامدهای تولد (شامل قریب به 2 میلیون خانم) انجام داده‌اند.
 درکارآزمایی‌های غیرانتخابی، تجویز مکمل آهن با کاهش قابل توجه احتمال وزن پایین در زمان ولادت همراه بوده است اما بر احتمال ولادت پیش از موعد و کوچک بودن نوزاد نسبت به سن آبستنی تأثیری نداشته است (که علل این دو تاحدی همپوشانی دارد) نتایج بررسی‌های همنوا حاکی از آن است که کم خونی ثلث اول، دوم با احتمال قابل توجه بالاتر ولادت با وزن کم همراه است. درآنالیز‌های محدود درکشورهای پردرآمد، ارتباط قابل توجهی دیده نشده است.

BMJ 2013 Jun 21

 

 

 

تعداد بازدید : 1385

ثبت نظر

ارسال