شماره ۹۷۴

پایش BP از راه دور

پزشکی امروز

تدبیر فشارخون از راه دور شامل اندازه‌گیری فشارخون درمنزل است که به صورت خودکاربه دفتر پزشک یا تدارک بینندگان سلامت منتقل می‌شود.

طی یک کارآزمایی غیرانتخابی، محققان انگلیسی به این مسأله پرداختند که آیا تدبیر فشارخون ازطریق پایش از راه دور (اندازه‌گیری هفتگی با مانیتور‌های الکترونیک مرتبط با تلفن‌ موبایل که داده‌ها را به صورت خودکار به وبسایت امنی انتقال می‌دهد) درمقایسه با مراقبت معمولی در400 بیمار هیپرتانسیو سبب کاهش فشارخون می‌شود.
به کلینیسین‌ها توصیه شده بود گزارش‌هایBP را هفتگی بازبینی کنند. شرکت‌کنندگان در گروه مداخله‌ می‌توانستند ازگزارش‌های BP به صورت آنلاین مطلع شده و اطلاعات اضافی (با ای‌میل یا پیام‌های کتبی) در مورد وضعیت جاری فشارخون خود (براساس متوسط10قرائت آخر) ونحوه‌ی تماس با پزشک یا پرستار دریافت دارند. درصورتی که BP کنترل ناشده‌ بود، به بیماران توصیه‌می‌شد با کلینیسین‌ها تماس بگیرند. بعد از 6 ماه، متوسط فشار سیستولی روزانه (که با پایش سرپایی فشار اندازه‌گیری شده بود) در گروه پایش ازراه دور از 146 به 140 سقوط کرده و درگروه مقاومت معمولی از 146 به 144 کاهش یافته بود (اختلاف قابل توجه) برای فشار دیاستولی نیز نتایج مشابهی به دست آمد. به شرکت کنندگان در گروه پایش از راه دور به طور قابل توجه داروی ضد فشارخون بیشتر و با دوز بالاتر تجویز شده بود و به این ترتیب هزینه‌ی درمان بیشتر از گروه دیگر بود.

BMJ 2013 May 24

 

 

تعداد بازدید : 1575

ثبت نظر

ارسال