شماره ۹۷۳

تلفیق ریتوناویرو استروئید استنشاقی

پزشکی امروز

درمیان بسیاری از داروهایی که با رژیم مهارکننده‌ی پروتئاز (PI) یادآور ریتوناویر تداخل اثر دارند می‌توان از فرآورده‌های استنشاقی فلوتیکازون نام برد که وقتی دارو با ریتوناویر در بررسی‌های فارماکوکینتیک با هم تجویز می‌شود میزان پلاسمایی شان به سرعت بالا می‌رود.

گزارش‌های ساپرشن آدرنال پس از تلفیق فلوتیکازون و ریتوناویر در اعمال بالینی ضرورت یافتن داروهای جانشین برای تدبیر آلرژی‌های فصلی و آسم را ایجاب می‌کند.
پژوهشگران فارماکوکینتیک بکلومتازون استشمامی با ریتوناویر یا داروناویر/ ریتوناویر را در داوطلبان سالم HIV  منفی مورد ارزیابی قرار دادند. درمقایسه با شرکت کنندگانی که فقط ازبکلومتازون استفاده کرده بودند، درآن عده که ازریتوناویر (100 میلی‌گرم دوبار در روز) استفاده کرده بودند افزایش اندک ولی قابل توجه آماری ۱/۵ تا 2 برابر حداکثر غلظت پلاسما و منطقه‌ی زیر منحنی ـ زمان متابولیت فعال بکلومتازون دیده شد. این نتیجه درگروهی که از داروناویر/ ریتوناویر با دوز بالینی استاندارد استفاده می‌کرد دیده نشد. تست تحریک ACTH که قبل، ضمن و پس از بررسی برای تمامی شرکت کنندگان انجام شد، شناسه‌های ساپرشن آدرنال رادرهیچ‌یک ازگروه‌ها نشان نداد.

J Acquir Immune Defic Syndr 2013 Jul
 

 

تعداد بازدید : 777

ثبت نظر

ارسال