شماره ۹۷۳

امگا۶، روزه و قلب

دکترمحمدعلی اشرف مدرس - داخلی

امگا۶، روزه و قلب

اسیدهای چرب امگا6، نوعی چربی غیراشباع است که در روغن‌های گیاهی، مغز آجیل و دانه‌ها (کنجد، آفتابگردان) یافت می‌شود. وقتی به اعتدال و به جای چربی‌های اشباع شده موجود در گوشت و لبنیات مورداستفاده قرارگیرند، اسیدهای چرب امگا6 در واقع برای قلب ومغز مفید هستند.

درمورد مصرف اسیدهای چرب امگا6، تناقضاتی هم وجود دارد. بعضی پژوهشگران معتقدند اسیدهای چرب امگا6 دربدن متحمل سوخت وساز شده و به نوعی اسیدچرب تبدیل می‌شوند که سبب التهاب و صدمه دیدن آستر سرخ‌رگ‌ها می‌گردد. این صدمه موجب تنگ شدن سرخ‌رگ‌ها شده و به بیماری قلب منتهی می‌شود.
اما، جامعه قلب آمریکا(AHA) گفته است که این نظریه درست نیست. این جامعه توصیه کرده است که مردم می‌توانند بین 5 تا10 درصد کالری روزانه‌ی خود را از اسیدهای چرب امگا 6 دریافت دارند. درصورتی که در مورد مقدار مصرف اسیدهای چرب امگا 6 نگرانی وجود داشته باشد باید درمورد جانشین کردن چربی‌های اشباع شده با گزینه های سالم‌تر با پزشک مشورت نمود.

آیا گاهی روزه گرفتن از احتمال بیماری قلب می‌کاهد؟

ممکن‌است. پژوهشگران به درستی مطمئن نیستند چرا ولی به نظر می‌رسد که گاهی فستینگ ممکن‌است بالقوه به سلامت قلب بیانجامد. دراینجا فستینگ یا روزه گرفتن به معنای نخوردن غذا و ننوشیدن مایعات به‌مدت 24 ساعت است.
بادشواری می‌توان گفت که نتیجه‌ی روزه‌داری بر سلامت قلب چگونه است زیرا بسیاری از افرادی که به طور معمول غالباً به دلایل مذهبی روزه می‌گیرند ازقلبی سالم برخوردارند زیرا سیگار نمی‌کشند و الکل نمی‌نوشند که این خود موجب کاهش احتمال بروز بیماری قلب می‌شود.
 اما درمواردی هم افرادی وجود دارند که روزه می‌گیرند و از سلامت قلب بهتری بهره‌ور می‌باشند. این امر به آن علت است که افراد روزه‌دار به‌طور معمول برنفس خود و مقدار اطعمه و اشربه‌ی مصرفی کنترل دارند و این رفتار خود ترجمان انتخاب بهتر اغذیه‌یی است که مصرف می‌شود. این عده وقتی هم که روزه نیستند پرخوری نمی‌کنند رابطه‌ی‌ میان روزه‌ی دوره‌یی و سلامت بودن قلب ممکن‌است درطریق سوخت‌وساز کلسترول و قند در بدن نهفته باشد. با روزه‌ی منظم از میزان کلسترل بد کاسته خواهد شد. همچنین تصور می‌شود روزه گرفتن سبب بهبود سوخت وساز قند هم می‌شود. این امر خطر افزایش وزن وایجاد دیابت را نیز کم می‌کند که هردو از عوامل خطرساز بیماری قلب به‌شمار می‌روند.
درصورتی‌که شخصی بخواهد به‌صورت دوره‌یی روزه بگیرد باید پیش‌از شروع، نظر پزشک را بداند. پزشک خواهد گفت آیا انجام این کار به صلاح بیمار است یا نه و تاچه حد می‌توان روزه گرفت. باید به یاد داشت که استفاده‌ی منظم از جیره‌یی که برای سلامت قلب مفید باشد و نرمش منظم به بهبود سلامت قلب کمک می‌کند.

 



تعداد بازدید : 2015

ثبت نظر

ارسال