شماره ۹۶۹

هماتوم ساب دورال دوطرفه

دکتر شهرام قیومی - طب هوا و فضا

‎سابقه و هدف شکا‎یات بالینی جزیی مانند سردرد و خواب آلودگی پس از یک مهمانی دیسکو با سوء استفاده از الکل ممکن است یک علت غیرمحتمل برای مشاوره‌ی نورولوژی باشد، اما به ندرت، آنها ممکن است با یک تشخیص چالش برانگیز مخفی بمانند.

گزارش مورد

یک مرد جوان بیمار به علت سردرد پیشرونده با افت ناگهانی هوشیاری در بخش مغز و اعصاب بستری گردید. سی‌تی‌اسکن از سربی‌درنگ گرفته شد و هماتوم ضخیم ساب دورال دوطرفه وجود داشت که نیازمند فوری به کرانیوتومی و درناژتشخیص داده شد. درحالی که شرح حالش به طورشگفت‌آوری برای ضربه به سر،اختلالات انعقادی و یا علل دیگرهماتوم ساب دورال منفی بود، او یک تاریخچه‌ی عجیب ده روزه‌ی شروع علایم  پس ازیک مهمانی  دیسکوی خداحافظی در یک محل با ارتفاع بالا، تقریبا 9000 فوت(2700 متری) بالاتراز متوسط ​​سطح دریا، به دنبال بازگشت ازپرواز بین قاره‌ای به شهر ساحلی خود را گزارش کرد.پس از عمل جراحی،  سرانجام بیمار دچار بهبودی سریع از این تجربه‌ی ترسناک شد.
بحث

باتوجه به منحصر به فرد بودن آن، مورد گزارش شد و تأثیر علل محرک ممکن مرتبط با پاتوژنز هماتوم ساب‌دورال به دقت خلاصه شده است.

سردرد مداوم، راه رفتن ناپایدار، و خواب آلودگی پس از یک مهمانی دیسکو با سوءمصرف الکل ممکن‌است علت غیراحتمالی برای مشاوره‌ی نورولوژی در بخش اورژانس باشد. در بسیاری از موارد این شکایات بالینی نامشخص هستند و بیماران به سرعت بهتر می‌شوند، که نشان‌دهنده‌ی بهبودی بدون رویداد مهم ظرف دوساعت است. با این حال، به ندرت، چنین علائم و نشانه‌ها همچنین ممکن‌است یک عارضه‌ی تهدیدکننده‌ی حیات  داخل جمجمه نیازمند به مداخله‌ی جراحی مغز و اعصاب را مخفی کنند.
هماتوم ساب دورال یکی از رایج‌ترین شرایطی است که توسط جراحان مغز و اعصاب ، تدبیر می‌شود . به عنوان تجمع  خون بین مغز و سخت شامه، معمولا از پارگی پل وریدهای کورتیکال مرتبط با آسیب به سرتعریف می‌شود. وقوع هماتوم ساب دورال در برجستگی‌های نیمکره‌های مغزی از یافته‌های غیرمعمول درجمعیت سالمند نیست، در واقع  در بیماران جوان‌تر، به‌خصوص بدون سابقه‌ی ضربه به سر نادراست.
با توجه به فقدان سابقه‌ی تروما، هماتوم ساب دورال خود به خود بامحدوده‌ی بروز از2تا ۶/۷٪ در نظر گرفته شده است. شرایط مرتبط با پیشرفت خود به خودی هماتوم ساب دورال شامل اختلالات انعقادی مربوط به کمبود فاکتور انعقادی وپورپورای ترومبوسیتوپنیک ایمیون، آنوریسم ها، ناهنجاری‌های شریانی وریدی، فشارخون بالا، مصرف کوکائین و درمان دارویی با آسپیرین، هپارین یا وارفارین.دراین باره ما به توصیف بیماری مورد مرد جوان سالم که از هماتوم ساب‌دورال خود به خود دو طرفه بدون هیچ علت ظاهری اولیه رنج می‌برد،فقط یک مهمانی دیسکو به دنبال پرواز بین قاره‌ای داشته است و به واسطه‌ی منحصر به فرد بودن این مورد و نوشته‌های مربوطه در بحث  مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است و سپس امکان‌تاثیر علل محرک احتمالی مرتبط با پاتوژنز ساب دورال هماتوما به دقت طرح گردیده است.

گزارش بیمار

بیمار مرد 37 ساله با شکایات درمورد ظهور  پیشرونده‌ی تپش شدید و سردرد به مدت تقریباً10روز به بیمارستان آمد . او زمان  شروع علائم را پس از بازگشت از پرواز بین قاره‌ای به شهر ساحلی خود به‌دنبال یک مهمانی دیسکو خداحافظی در یک محل با ارتفاع بالا، تقریباً9000 فوت (2700 متر) بالاتر از سطح دریا ذکر کرد.او به طور قاطع ضربه‌ی اخیر به سر یا سوء مصرف مواد را رد کرد. اما به فشارخون شریانی دست‌کم گرفته شده و اعتیاد به الکل اعتراف کرد.

معاینه‌ی فیزیکی در بدو پذیرش وضعیت قابل توجهی از گیجی، کاهش ضربان قلب و ضعف عمومی  را نشان داد، نشانه‌ی رومبرگ مثبت بود، و بررسی فوندوس چشم وجود خونروی اخیر شبکیه را نشان داد.ناگهان، او دچار کمتر شدن هوشیاری با گیجی شدید شد و بی‌درنگ تحت سی‌تی‌اسکن سرقرار گرفت، که به طور غیرمنتظره هماتوم ساب‌ دورال ضخیم دو طرفه نمایان گردید(شکل۱) که نیاز فوری به کرانیوتومی‌پاریتال دوطرفه و درناژ داشت. هیچ منبع خونروی یا آسیب به قشر مغزی زیرش  درجستجوی حین عمل قابل شناسایی نبود. روند پس از عمل بدون حادثه بود، با بهبودی نورولوژی سریع و کامل، طی دو سال پیگیری، با وجود چند پرواز بین قاره‌ای دیگر، بیمار حوادث جدید ساب‌دورال را تجربه نکرد.

در زمان بستری شدن در بیمارستان، به منظور کنارگذاشتن وجود ناهنجاری‌های عروقی،ممکن مسوول پاتوژنز بیمار تحت آنژیو، ام‌آرآی و آنژیوگرافی دیجیتال قرار گرفت. هر دو آزمایش نتایج قابل توجهی نداشتند. او در زمان ترخیص از بخش تحت غربالگری دقیق اختلالات خونی قرار گرفت، اما هر تست آزمایشگاهی، نسبت نرمال بین‌المللی، سنجش فاکتور آنتی‌ژن برای فاکتورهای VII و X سنجش فاکتورهای مهاری برای فاکتورهای IX، VIII، VII، V، II  ،X وXII ترومبوالاستوگرافی منفی بود، بنابراین، حتی هردو اختلال پلاکتی و آبشارانعقادی رد شدند.                                 
‎پس از اینکه شایع‌ترین علل مسوول ساب‌دورال هماتوم از بررسی حذف شدند، حدس زدیم که محل مرتفع بلند، فعالیت بیش‌ازحد فیزیکی در مهمانی دیسکو (رقص و پریدن) و پرواز بین قاره‌ای پس از آن احتمالا ممکن است به عنوان محرک حوادث در زمینه‌ی مستعد‌کننده شناخته شده سوء‌استفاده از الکل و فشارخون شریانی عمل کند.                         

 

تعداد بازدید : 4782

ثبت نظر

ارسال