شماره ۹۶۹

سرطان= نمک + هلیکوباکتر

دکترحسن خاجی - فوق تخصص گوارش

سرطان= نمک + هلیکوباکتر

نتایج بررسی‌های متعدد اپیدمیولوژیک حاکی از آن است که جیره‌ی غذایی سرشار از نمک با افزایش احتمال سرطان معده همراه است. اکنون محققان دانشگاه واندربیلت Vanderbilt ثابت کرده‌اند که بالا بودن نمک درجیره‌ی‌غذایی توام با آلودگی هلیکوباکترپیلوری با باکتری ‌ایجاد‌کننده‌ی اولسر به شدت سبب افزایش احتمال سرطان می‌شود.

این بررسی درشماره‌ی 22 آوریل2013 نشریه‌ی Infection and Immunity به چاپ رسیده است.
دراین بررسی، پژوهشگران موش‌های صحرایی مغولی را به هلیکوباکترپیلوری آلوده کردند.
یک دسته از این موش‌ها از جیره‌ی‌غذایی معمولی استفاده کردند و به دسته‌یی دیگر، جیره‌ی غذایی سرشار از نمک داده شد.
در پایان تجربه، پژوهشگران بافت معده‌ی حیـوانات را آنالیز نمودند.
در همه‌ی حیوانات جیره‌ی غذایی با نمک بالا، سرطان به وجود آمده بود، درحالی که 58٪ موش‌های گروه دیگر که ازجیره‌ی غذایی معمولی استفاده می‌کردند دچار سرطان شدند.
به نظر می‌رسد ایجاد سرطان معده مستلزم وجود یک انکوپروتئین‌ باکتریال خاص است که به CagA معروف است وتوسط هلیکوباکترپیلوری تولید می‌شود.
دراین بررسی، سرطان معده درآن دسته از حیواناتی که ازجیره‌ی غذایی با نمک بالا استفاده می‌کردند و به یک موتانت هلیکوباکترپیلوری آلــوده بــودنـــد کـــه CagA تولید نمی‌کــرد، ســرطان معــده به‌وجود نیـامد.
در بررسی‌های پیشین، همین پژوهشگران ثابت کرده بودند که کشت هلیکوباکترپیلوری درمحیط دارای نمک بالا سبب تقویت تولید CagA می‌شود و همین امر، یکی از نیروهای رانشی بود که سبب شد محققان تجــربه بــا مــوش‌ها را انجام دهنـد.
محققان اظهار داشته‌اند که طبق آگاهی‌‌های موجود تاکنون در هیچ‌یک از بررسی‌های انجام شده در سراسر جهان رابطه‌ی میان جیره‌ی غذایی با نمک بالا و آلودگی به آن نوع هلیکوباکترپیلوری که CagA را متجلی می‌سازد، ملحوظ  نظر نبوده است. دربعضی نقاط جهان که نرخ سرطان معده بالا است، سویه‌های +CagA نیز فراوان است و نسبت زیادی ازمردم از جیــره‌ی‌غــذایی پــرنمـک استفاده می‌کنند.
همچنین، محققان درموش‌های آلوده به هلیکوباکترپیلوری که از جیره‌ی‌غذایی پرنمک استفاده می‌کردند نسبت به موش‌های آلوده‌یی که ازجیره‌ی غذایی معمولی استفاده می‌نمودند میزان قابل توجه بالاتری از التهاب معده یافته‌اند. این یافته دربسیاری از انواع سرطان، عامل مهم و برجسته‌یی است.
همچنین این محققان ثابت کرده‌اند که درگروه موش‌های اول نسبت به موش‌های دوم ترانسکریپشن سایتوکین‌های مختلف التهابی از جمله اینترلوکین 1ـ بتا بالاتر است. این یافته‌حاکی از آن است که این عوامل درافزایش التهاب و افزایش احتمال بروز سرطان معده که درجیره‌ی غذایی پرنمک دیده می‌شود سهیم است. حداقل 50٪ آدمیان به هلیکوباکترپیلوری آلوده‌اند وحداقل 90٪ این عده فاقدنشانه می‌باشند.

تعداد بازدید : 1868

ثبت نظر

ارسال