شماره ۹۶۸

هیپرتانسیون آبستنی و مزاج کودک

دکتررعنا باقری فرد - رزیدنت زنان

هیپرتانسیون آبستنی و مزاج کودک

هیپرتانسیون دردوران بارداری با مشکلات روانشناسیک و توانایی‌های کلامی اندک در کودکان سنین دبستان همراهی دارد.
پژوهشگران در استرالیا به صورت آینده‌نگر همراهی میان هیپرتانسیون آبستنی gestational hypertension و خلقیات «دشوار» کودک را در 2384 مادری سنجیده‌اند که دریک بررسی همنوای آینده‌نگر بارداری شرکت کرده بودند.
این خانم‌ها دوبار میان هفته‌ی18  و34 بارداری سنجیده شدند و سپس وقتی کودک‌شان به 12ماهگی رسید یک مقیاس استاندارد شده‌ی خلقیات کودک را پرکردند.
خلقیات کودکان به آسان، دشوار یا کند گرم شدن تقسیم شده بود.
بنا به‌تعریف هیپرتانسیون آبستنی عبارت بود از افزایش فشارخون سیستولی به بیش از 140میلی‌متر جیوه و فشارخون دیاستولی بیش‌از90 یا هر دو در دوران بارداری و درخانم‌هایی که پیش‌از هفته‌ی24 بارداری دارای فشارخون طبیعی بوده‌اند.
درآنالیز پسرونده با چند متغیر(که ازنظر عوامل طبی پره ناتال و پست ناتال، اجتماعی و روانشناسیک تطبیق داده شده بود) احتمال گزارش شیرخوارانی با رفتار دشوار درسال اول زندگی توسط مادران مبتلا به هیپرتانسیون بارداری یا پره اکلامپسی بیش از مادرانی  بود که دچار هیپرتانسیون آبستنی یا پره اکلامپسی نبودند.

J Dev Behav Pediatr 2013Apr

 خلقیات یا مزاج temperament عبارت است ازراه‌های پایدار وفردی پاسخ به محیط براساس اختلاف درواکنش‌پذیری عاطفی، دقت و میزان فعالیت و خود تنظیمی.
خلقیات کودک با گذشت زمان نسبتاً ثابت است و در رشد زودرس وی ازطریق تنظیم تعادل والد ـ کودک، نقش قابل توجه دارد.
عوامل روانشناسیک نیز در هیپرتانسیون آبستنی نقش دارند.
 درصورتی که همراهی میان فشارخون آبستنی مادر وخلقیات کودک تأیید شود و راه‌های مؤثرتری برای پیشگیری وکنترل هیپرتانسیون آبستنی به وجود آید، می‌توان سازش‌پذیری بیشتر رفتارهای با شدت کمتر و بازه‌ی دقت دائمی‌تری با رفتار و خلقیات آسان به دست آورد.

 

تعداد بازدید : 1402

ثبت نظر

ارسال