شماره ۹۶۸

اسیدزولدرونیک واستخوان‌سازی

پزشکی امروز

طبق نتایج یک بررسی جدید که درشماره‌ی 19 آوریل 2013 نشریه‌ی Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism انتشار یافته است، اسیدزولدرونیک Zoledronic acid که دربیماران دچار استئوپوروز مورد استفاده بوده و سبب آهسته شدن سیر ازبین رفتن استخوان می‌شود، سبب تقویت میزان یک بیومارکر هم می‌گردد که عامل توقف رشد استخوان است.
استئوپوروز سبب ضعیف شدن استخوان‌ها شده و احتمال بروز شکستگی‌ها را دربیماران افزایش می‌دهد. یافته‌های به دست آمده حاکی از آن است که درمان توام دراین بیماری، رویکردی مؤثرتر برای مقابله با این بیماری شایع‌است.
مصنفان دانشگاه مسینا درایتالیا اظهار داشته‌اند کلید درمان مؤثر استئوپوروز افزودن برتوده‌ی استخوان است. استفاده از اسیدزولدرونیک سبب توقف ازدست دادن استخوان می‌شود ولی ازطرف دیگر به بدن پیام می‌دهد ساخت توده‌ی استخوانی جدید را متوقف کند، به این جهت لازم است برای افزودن توده‌ی استخوانی، استفاده از این دارو  با روش‌های درمانی دیگر توام شود.
طی یک بررسی آینده‌نگر مداخله‌یی، درمان40خانم یائسه در یک مرکز مراقبت‌های سرپایی پیگیری شد. نیمی از خانم‌ها اسیدزولدرونیک ونیمی دیگر از دارونما استفاده کردند. میزان Sclerostin، بیومارکری که سبب وقفه‌ی ساخت استخوان می‌شود درشرکت‌کنندگان مصرف کننده‌ی اسید زولدرونیک افزایش یافت.
این داده‌ها به فرصت افزودن توده‌ی استخوان از راه تلفیق اسید زولدرونیک با دارویی دیگر اشاره دارد که ازتأثیر اسکلروستین افزوده شده بکاهد. این درمان توام ابداعی باید با استفاده از اسیدزولدرونیک و آنتی‌بادی‌های گزینشی برای بلوک اسکلروستین انجام شود تا بتوان همزمان از دست دادن استخوان را متوقف نمود وساخت استخوان جدید را تشویق کرد. این درمان توام راه مهمی برای پژوهشگران درکاوش برای ایجاد روش‌های درمانی جدید استئوپوروز است.

 

تعداد بازدید : 756

ثبت نظر

ارسال