شماره ۹۶۸

غربالگری کلسترل درخانم‌ها

پزشکی امروز

شناسایی خانم‌هایی که باید ازنظر کلسترل‌بالا غربالگری شوند در رهنمودهای ملی توصیه شده است، خانم‌هایی که درمعرض خطر می‌باشند ازنظر افزایش تراز کلسترل غربالگری شوند تا احتمال ایجاد بیماری قلب وعروق درآنها کاهش یابد. اما چه کسی درمعرض خطر است؟
نتایج یک بررسی توسط محققان مراکز کنترل و پیشگیری ازبیماری‌ها که به ارزیابی نسبت خانم‌های جوان وپیری پرداخته‌ است که تراز کلسترل‌شان با تعریف درمعرض خطر بودن مناسب است در یک مقاله به چاپ رسیده است.
بیش‌از نیمی ازخانم‌های جوان تر (55٪) (20 تا44سال) و 74/2٪ از خانم‌های سالمند(بیش از45سال) طبق تعریف رهنمودهای کارگروه خدمات پیشگیری آمریکا درمعرض خطر بالا بودن کلسترل هستند. قریب تمامی خانم‌ها درهردو گروه سنی دارای حداقل یک عامل خطرساز می‌باشند که ایشان را طبق تعریف جامعه‌ی قلب آمریکا نامزد انجام غربالگری کلسترل می‌نماید. مصنفان حدس می‌زنند نیاز به پژوهش آتی برای تعیین این مسأله که غربالگری و درمان خانم‌های جوان دچار کلسترل بالا به کاهش بعدی مر‌گ‌های ناشی از بیماری قلب وعروق می‌شود به انجام این امر کمک خواهد کرد.
 میزان بالای فراوانی دیس لیپیدمی که دراین بررسی، حتی درخانم‌های جوان‌تر گزارش شده، تکان‌ دهنده است و از نیاز به افزایش آموزش درمورد خطرات بیماری قلب وعروق  درخانم‌ها حمایت می‌کند.

Journal of Womens Health 2013 May 23

 

تعداد بازدید : 713

ثبت نظر

ارسال