شماره ۹۶۸

محدودیت مایع یا سدیم در ADHF

دکترفردریک مسعودی - قلب ـ آمریکا

طی یک کارآزمایی کوچک غیر انتخابی، تنها نتیجه‌ی قابل توجه استفاده از جیره‌ی کم مایع و کم نمک دربیماران، افزایش تشنگی آنان بوده است.
در دستور پذیرش بستری بیــماران مبتـــلا به نـارسایی حاد جبــران نشـده‌ی قــلب acute decompensated heart failure (باکوته‌نوشتADHF)، عادتاً محدود کردن سدیم و آب ذکر می‌شود. اما داده‌های حامی این محدودیت‌ها بی‌نهایت محدود و در بهترین وجه آن بدون نتیجه‌‌ی قطعی است.
برای سنجش دقیق‌تر این اقدام، محققان به صورت غیرانتخابی 75 بزرگسال بستری مبتلا به HF حاد سیستولی (سن متوسط60 سال، 69٪ مرد و 23٪ با اتیولوژی HF ایسکمیک، متوسط اجکشن فراکشن بطن چپ 26٪) که دریک مرکز با محدودیت مایع و سدیم (کمتر از 800 میلی‌لیتر در روز وکمتر از 800 میلی‌گرم در روز) یا با جیره‌ی استاندارد (مایع بیش از 2/5 لیتر در روز و سدیم 3تا5 ‌گرم درروز) به مدت 7 روز یا تا ترخیص ازبیمارستان مورد ارزیابی قرار گرفتند.
نقطه‌ی پایانی اولیه، یعنی کاهش وزن وتغییر  در امتیاز احتقان بالینی Clinical Congestion Score (باکوته نوشت CCS) بعد از سه روز میان گروه با جیره‌ی محدود شده و گروه جیره‌ی استاندارد اختلاف قابل توجهی نداشت (متوسط کاهش وزن برابر  4/42 و 4/67) کیلوگرم و متوسط کاهش CCS به ترتیب4/03 و 3/44).
اما، گزارش تشنگی توسط خود بیمار بعد از 7 روز به طور قابل توجه در گروه با جیره‌ی محدود به طور قابل توجه بیشتر ازگروهی بود که ازجیره‌ی استاندارد استفاده کرده بودند(متوسط اختلاف،1/66 بر اساس مقیاس 1تا10)  تغییر درمقادیر آزمایشگاهی (ازجمله کرآتینین، سدیم و میزان پپتید ناتریورتیک نوع مغزی (BNP) در دو گروه مشابه بود ولی درپایان بررسی درگروه بیماران با جیره‌ی محدود میزان BNP از 700پیکوگرم در میلی‌لیتر تجاوز کرده و بیشتر از بیماران دارای جیره‌ی استاندارد بود.
نرخ پذیرش مجدد نیز در دوگروه اختلافی نداشت.

JAMA Intern Med 2013 May 20

محدود کردن نمک و آب دربیمارانی که هیپرولمیک هستند به نظر کاملاً محسوس می‌آید.
 اما در این کارآزمایی کوچک ولی غیر انتخابی وشاهددار، این راهکار در افزایش از دست رفتن حجم ضمن درمان نارسایی حاد جبران نشده‌ی قلب ناموفق بوده و درعین حال سبب ناراحتی بیمار شده است.
طبق نظر یکی از  ویراستاران، این یافته‌ها را نباید به عنوان یافته‌یی برای  بیماران پایدار سرپایی دچار HF تعبیرکرد.
به هرحال لازم است، این یافته‌ها درمورد جزء  سنتی دستور پذیرش استاندارد بیماران مبتلا به ADHF دوباره ارزیابی شود.

 

تعداد بازدید : 1438

ثبت نظر

ارسال