شماره ۹۶۷

کمبود ید در بارداری

کمبود ید در بارداری

ید جزء با اهمیت هورمون تیروئید و عنصر اساسی برای رشد مغز جنین به شمار می‌آید.
دریافت ید توسط مادر در دوران بارداری باید تا50٪ افزایش یابد زیرا تولید تیروئیدی مادر وجنین افزایش می‌یابد.
درکشورهای درحال توسعه، کمبود ید آبستنی gestational iodine deficiency، علت اصلی و قابل پیشگیری اختلال ذهن است.
تغییرات اخیر در مقدار ید در فرآورده‌های لبنی و نان در انگلستان در دختران نوجوان به بروز کمبود متوسط ید منتهی شده است.
پژوهشگران، ارتباط میان کمبود خفیف ید دردوران بارداری و رشد شناخت را در کودکان1040 جفت مادر وکودک مورد بررسی قرارداده‌‌‌اند که دریک بررسی طولی مشاهده‌یی شرکت داده شده بودند (56٪ کودکان در همنوای اولیه).
محققان غلظت ید مادر را از نمونه‌های غیرانتخابی ادرار که در ثلث اول گردآوری کرده بودند و اندازه‌های استاندارد شده‌ی هوشیاری و نیز قدرت قرائت درکودکان سن 8 تا 9 سال را آنالیز کردند.
متوسط غلظت ید درادرار (91 میکرو‌گرم در لیتر) طبق معیارهای سازمان جهان بهداشت(WHO) (کمتراز150 میکروگرم درلیتر)، انعکاس کمبود خفیف تامتوسط ید بود.
بعداز تطبیق عوامل محدودکننده‌ی اجتماعی، اقتصادی، والد و کودک، کودکانی که ازخانم‌هایی با نسبت ید به کرآتینین کمتر از150 میکروگرم به گرم به دنیا آمده بودند به احتمال زیادتر دارای امتیازی درپایین‌ترین چهاره‌ی IQ کلامی، صحت قرائت وفهم قرائت نسبت به کودکان مادران دارای نسبت بیش از 150 میکروگرم به گرم بودند.

Lancet 2013 May 22

این مشاهده که کمبود ید در دوران بارداری در کشورهای توسعه یافته با پیامدهای ناگوار شناختی دوران کودکی همراه است از اهمیت خاص برخوردار می‌باشد.
اما انحرافات گزینش ممکن‌است برنتایج تأثیر داشته باشد.
ویراستاران به این نکته توجه کرده‌اند که کمبود ید درخانم‌های باردار در انگلیس، احتمالاً ناشی از محدودیت دسترسی خانم‌های باردار به نمک یددار و استفاده از ویتامین‌های پره‌ناتال دارای ید و توصیه‌های ناکافی برای افزایش مصرف ید دردوران بارداری است.
با وجودی که مصرف نمک یددار درآمریکا رایج‌تر و ید به صورت ویتامین‌های پره‌ناتال دردسترس است اما نتایج سنجش ملی سلامت و بررسی تغذیه حاکی از آن است که 37٪ خانم‌ها در سن تولید مثل دارای ارزش ید ادراری کمتر از 100 میکروگرم در لیتر بوده‌اند.
درخانم‌هایی که درسن تولید مثل به سر می‌برند لازم است به این ریزمغذی توجه بیشتر شود تا ازپایین‌بودن تراز آن در دوران بارداری و آثارمترتب از این کمبود بر رشد مغز جنین جلوگیری شود.

تعداد بازدید : 1551

ثبت نظر

ارسال