شماره ۹۶۷

دود پاسیو و دختران

دود پاسیو و دختران

وقتی دختران نوجوان درمنزل درمعرض دود دست دوم قرار می‌گیرند، میزان کلسترول خوب درآنها پایین‌تر می‌رود. این کلسترل ازاحتمال بیماری قلب می‌کاهد. این بررسی درشماره‌ی 2 ماه مه‌ی 2013 نشریه‌ی Clinical Endocrinology& Metabolism به چاپ رسیده است.
لیپوپروتئین‌‌های با چگالی بالا(HDL) اضافی کلسترل را ازجریان خون گرفته وآنها را به کبد می‌برند و درآنجا این کلسترل تجزیه می‌شود. به خلاف لیپوپروتئین‌های با چگالی پایین‌ که ساختمانی مویی ایجاد می‌کنند که سبب بلوک عروق خونی می‌شود، کلسترل HDL نقش کلیدی در نبرد با احتمال بیماری قلب دارد.
طی یک بررسی مشخص شده دختران 17 ساله‌ی ساکن منازلی که درآنها دود پاسیو وجود دارد به احتمال زیادتر دچار کاهش میزان کلسترل HDL می‌گردند. دود دست دوم در پسران نوجوان همین سن دارای تأثیر مشابه نبوده است و این حدس پیش می‌آید که تماس با دود پاسیو در دختران آسیب‌بیشتری ایجاد می‌کند. با در نظرگرفتن این نکته که بیماری قلب وعروق، علت اصلی مرگ خانم‌ها درکشورهای غربی است، این مسأله موجب نگرانی جدی شده است.
پژوهشگران همنوای تولد طولی 1057 نوجوان را مورد بررسی قرارداده‌اند که درفاصله‌ی 1989 تا 1992دراسترالیا به دنیا آمده‌اند. دراین بررسی درمورد استعمال دخانیات درمنزل ازهفته‌ی 18 آبستنی تا وقتی که کودک به 17 سالگی رسیده گردآوری شده است. دراین مدت، 48٪ شرکت کنندگان درمنزل با دود دست دوم تماس یافته بودند. برای اندازه‌گیری تراز کلسترل درنوجوانان آزمون‌های خونی انجام شد. یافته‌ها حاکی از آن است که تماس با دود پاسیو عامل خطرساز قابل توجه‌تر قلب و عروق درخانم‌ها بیشتر ازآقایان است.
لازم است تلاش‌ها در جهت سلامت عامه برای کاهش تماس کودکان خردسال به ویژه دختران با دود دست دوم درخانه‌ دو برابر شود.

 

تعداد بازدید : 753

ثبت نظر

ارسال