شماره ۹۶۷

متفورمین و رادیوتراپی

متفورمین metformine دارویی است که در دیابت مورد استفاده است و براساس نتایج یک بررسی که درشماره‌ی 3 مه‌ی 2013 نشریه‌ی British Journal of Cancer به چاپ رسیده است سبب آهسته شدن رشد یاخته‌های سرطان ریه شده و سبب می‌شود این یاخته‌ها با رادیوتراپی بیشتر از بین بروند.
دانشمندان دانشگاه Mc Master در کانادا دریافته‌اند که با متفورمین می‌توان برمکانیسم‌های دفاعی یاخته‌های سرطانی سرطان‌های غیــریـاختــه‌ی کوچک ریــه non-small cell lung cancer که شایع‌ترین شکل سرطان ریه بوده و در برابر رادیوتراپی مقاومت می‌کنند، چیره شد.
یاخته‌های سرطان ریه به طور معمول با رادیوتراپی سازش می‌کنند و این سازش با روشن شدن مکانیسم‌های بقای حیات در آنها انجام می‌گیرد به‌طوری که یاخته‌های سرطانی نسبت به درمان مقاوم شده وحتی رادیوتراپی سبب رشد سریع‌ترشان می‌شود.
اما، با بررسی یاخته‌های سرطان ریه که درآزمایشگاه و موش‌ها رشد کرده‌اند، پژوهشگران دریافته‌اند که متفورمین این تأثیر را معکوس کرده وسبب حساس شدن یاخته‌های سرطانی نسبت به رادیوتراپی می‌شود.
نکته‌ی مهم آن است که پژوهشگران ازمیزان «واقعی زندگی» دارو در تجارب خود استفاده کرده‌اند که شبیه آن مقداری است که در درمان دیابت مورد استفاده قرارمی‌گیرد.
به نظر می‌رسد متفورمین ازطریق  تقویت پیام‌های جستجوی صدمه اعمال اثر می‌کند. این پیام‌ها از درون یاخته‌های سرطانی در پاسخ به رادیوتراپی ارسال می‌شود ومکانیسم‌‌های بقای حیات یاخته‌ها را نادیده می‌گیرد. این پیام‌ها سبب توقف ساخت پروتئین‌های جدید مورد نیاز برای رشد سریع دریاخته‌های سرطانی شده و ازساخت یاخته‌های تازه جلوگیری کرده و درنهایت آنها را تشویق به مرگ می‌‌کنند. نتایج این بررسی نشان داده است که مصرف متفورمین سبب توقف رشد یاخته‌های سرطان ریه شده وآنها را نسبت به درمان با رادیوتراپی حساس‌تر می‌کند.
درحال حاضر این گروه‌ پژوهشگر آغاز به کار با مؤسسات دیگر کرده‌اند تاطی کارآزمایی بالینی به تحقیق درمورد تأثیر متفورمین دربیماران دچار سرطان پستان تحت درمان با رادیوتراپی بپردازند. درصورتی که بتوان نتایج این تحقیق رادربیماران تأیید کرد، آنگاه است که می‌توان سلاح بالقوه پرقدرتی درمبارزه علیه بیماری در دست داشت.

 

 

تعداد بازدید : 1421

ثبت نظر

ارسال