شماره ۹۶۷

غربالگری سرطان ریه

نتایج بررسی انجام شده توسط انجمن ملی سرطان ریـه حاکی از آن است که غربالگری با توموگرافی کامپیوتری (CT) از مرگ افراد پرخطر می‌کاهد.
این پژوهش با رهبری کالج پزشکان قفسه‌ی‌سینه‌ی آمریکا (ACCP) انجام‌شده و طی رهنمودهایی توصیه شده افرادی که درمعرض خطر قابل‌توجه سرطان ریه به ‌علت سن و سابقه‌ی‌ استعمال دخانیات هستند، سالانه باید با CT با دوز پایین غربالگری شوند.
افرادی که ازنظر سرطان ریه پرخطر تلقی می‌شوند شامل سیگاری‌های 55 تا 74 ساله‌یی هستند که 30 پاکت‌ـ سال سیگار می‌کشند وسیگاری‌های قبلی با دارونمای دسته‌ی اول که ظرف 15سال اخیر این عادت  را ترک کرده‌اند.
هر پاکت ـ سال، آن مقداری است که برابر20 سیگار در روز به مدت 12 ماه است. قریب 7 میلیون نفر، فقط درآمریکا دراین دسته‌ جای می‌گیرند. خبرگان به بررسی ملی سرطان ریه اشاره کرده‌اند که 5300 نفر سیگاری شدید فعلی یا قبلی را آنالیز کرده‌اند.
دانشمندان کشف کرده‌اند که با CT اسکانینگ می‌توان درافراد پرخطر نسبت به افرادی که غربالگری نشده یا رادیوگرافی نشده‌اند ازمیزان مرگ ومیر سرطان ریه تا20٪ کاست. این امر به آن خاطر است که با CT می‌توان سرطان‌های کوچکی را یافت که با جراحی علاج می‌شوند و این کار با رادیوگرافی ساده عملی نیست.
در رهنمود جدید سرطان ریه بسیاری از پیشرفت‌ها واطلاعات جدید دراین زمینه با تدارک توصیه‌های جامع و موکد در ارتباط با پیشگیری غربالگری، تشخیص، مرحله‌بندی و درمان طبی و جراحی ذکر شده‌است. در این رهنمود براهمیت مراقبت چندنظامه وگروهی تأکید شده‌است. زیرا سبب تصمیم‌گیری‌های موثر اشتراکی درمورد درمان سرطان ریه می‌شود و آگاهی اشتراکی جامع‌ترین نوع مراقبت متمرکز بربیمار تلقی می‌گردد.
نتایج بررسی پیشین که در BMJ به چاپ رسیده بود حاکی از آن بود که تشخیص سرطان ریه در اوایل بیماری در صورت ترک سیگار درمقابل ادامه‌ی استعمال دخانیات بخت بقای حیات بیش از 5 سال را دو برابر می‌کند.

تعداد بازدید : 1278

ثبت نظر

ارسال