شماره ۹۶۵

رژیم غذایی‌گیاهی و دیابت

رژیم غذایی‌گیاهی و دیابت

دکتر محمدعلی اشرف مدرس - داخلی

درابتدا باید گفت که استفاده از جیره‌ی‌غذایی گیاهی به احتمال زیاد سبب علاج دیابت نخواهد شد ولی نسبت به جیره‌ی‌غذایی غیرگیاهی دارای مزایای فراوان است ازجمله آنکه به کنترل بهتر وزن کمک می‌کند، از احتمال بروز عوارض همراه دیابت می‌کاهد و احتمالاً حتی سبب واکنش‌پذیری بیشتر بـدن نسبت بـه انسولین می‌شود.
برنامه‌ی‌غذایی گیاهی یک نوع نیست و متفاوت است. به عنوان مثال دریک روش می‌توان از فرآورد‌ه‌های لبنی استفاده کرد حال آنکه در رژیم‌های دیگر امکان استفاده از هیچ فرآورده‌ی‌ حیوانی وجود ندارد. افرادی که از این نوع رژیم‌ها استفاده می‌کنند در اصطلاح وگن vegan نامیده می‌شوند. منافع استفاده از جیره‌ی‌غذایی به نوع جیره‌ی انتخاب شده و گزینه‌های غذایی درزمان پیروی از جیره‌ی‌گیاهی بستگی دارد. اما باید گفت که دربسیاری موارد استفاده از جیره‌ی‌‌غذایی گیاهی سبب:
 تدارک وزن سالم. غالباً میزان کالری در جیره‌ی‌‌غذایی گیاهی پائین‌تر از جیـره‌ی‌‌غذایی غیرگیاهی اسـت و ایـن امـر سبـب تدبیــر وزن می‌شود.
همچنین افرادی که از جیره‌ی‌‌‌غذایی وگن استفاده می‌کنند نسبت به افرادی که از جیره‌ی‌‌غذایی غیرگیاهی سود می‌برند دارای شاخص توده‌ی جسمی پایین‌تر هستند. وزن جسمی سالم سبب بهبود کنترل قند خون وکاهش احتمال بروز عوارض دیابت می‌شود.
بهبود کنترل قندخون و عکس‌العمل به انسولین. مصرف سبزی، میوه، غلات کامل، صیفی و مغز آجیل که از خاصه‌های جیره‌ی‌‌غذایی گیاهی است سبب بهبود کنترل قند خون شده وبدن را نسبت به انسولین حساس‌تر می‌کند. این امر به آن معنا است که داروی کمتر مصرف می‌شود و از احتمال بروز عوارض مرتبط با دیابت کاسته می‌گردد. اما حتی جیره‌ی‌غذایی گیاهی در صورتی که سرشار از کربوهیدرات‌های ساده به ویژه نشاسته مثل سیب زمینی، برنج سفید و نان سفید باشد بر قند خون دارای نتیجه‌ی مخالف است.
کاهش احتمال بروز بیماری قلب و عروق. جیره‌ی‌‌غذایی کاملاً گیاهی فاقد کلسترل، دارای  چربی اشباع شده‌ی پایین و معمولاً دارای فیبر محلول بالا است. جیره‌ی‌گیاهی با چربی پایین سبب کاهش احتمال بروز بیماری‌های قلب وعروق می‌شود که از  عوارض شایع‌ در افراد دچار دیابت است.
درصورتی که کسی بخواهد از جیره‌ی‌‌غذایی گیاهی استفاده نماید سودمند است که با یک مشاور تغذیه‌ مشورت نماید که آگاه به مسایل گیاهی بوده وبتواند برنامه‌ی‌غذایی مناسبی بنویسد که حاوی تمامی مواد مغذی و مقدار کالری لازم  برای حفظ وزن درحد سلامت باشد. مانند هرجیره‌ی‌‌غذایی برای کاهش وزن بایــد میــزان کالــری درحدی مناسب باشد.

تعداد بازدید : 1805

ثبت نظر

ارسال