شماره ۹۶۴

حمله قلبی خاموش

حمله قلبی خاموش

دکترتقی درودگر - داخلی قلب

حمــله‌ی خاموش قــلبی Silent heart attack یک حمله‌ی قلبی است که نشانه‌های اندکی دارد یا اصولاً نشانه‌یی ندارد. ممکن است بیمار هرگز هیچ‌ نشانه‌ی ‌اخطار دهنده حاکی از وجود مشکل قلبی نداشته باشد مثل درد قفسه‌ی‌سینه یا کوتاه‌شدن نفس. بعضی افرادی که به‌حمله‌ی خاموش قلبی دچار شده‌اند ممکن است بعدها این حمله را به خاطر آورند زیرا گاه این نوع حمله‌ها به اشتباه به عنوان سوء هاضمه، تهوع، دردهای عضلانی یا یک مورد شدید سرماخوردگی تعبیر می‌شود.
عوامل خطرساز دچار شدن به حمله‌ی خاموش قلبی شبیه عوامل خطرساز حمله‌ی قلبی دارای نشانه است. این عوامل خطرساز عبارتند از:
ـ سیگارکشیدن یا جویدن توتون
ـ سابقه‌ی‌ خانوادگی بیماری قلب
ـ بالابودن کلسترل
ـ دیابت
ـ ورزش نکردن
ـ اضافه وزن داشتن
دچار شدن به حمله‌ی خاموش قلبی، احتمال دچار شدن به حمله‌ی دیگر قلب را می‌افزاید که ممکن است مهلک باشد. دچار شدن به حمله‌ی قلبی دیگر سبب افزایش احتمال بروز عوارض ازجمله نارسایی قلب خواهد شد.
درصورتی که تصور شود حمله‌ی خاموش قلبی وجود داشته است باید به پزشک مراجعه کرد. مرور نشانه‌ها، سابقه‌ی سلامت و معاینه‌ی جسمی به پزشک کمک خواهد کرد تا در صورت لزوم درمورد انجام آزمایش‌های بیشتر تصمیم بگیرد. تنها راه اثبات وجود این حمله، انجام آزمون‌های اضافی ازجمله الکتروکاردیوگرام، اکوکاردیوگرام یا سایر آزمون‌های تصویرسازی است. با این آزمون‌ها تغییراتی مشخص خواهد شد که نشانه‌ی وجود یا عدم وجود حمله‌ی قلبی است.

تعداد بازدید : 1507

ثبت نظر

ارسال