شماره ۹۴۹

سیگار و PPI

دکترحسین خلیلی - گاستروآنترولوژیست -آمریکا

مهارکننده‌های پمپ پروتون proton-pump inhibitor (باکوته نوشت PPI) سبب فرونشاندن تولید اسید معده و درنتیجه کاهش جذب کلسیم می‌شوند.
بنابراین، مصرف درازمدت PPI سبب کاهش تراکم استخوان شده و براحتمال بروز شکستگی می‌افزاید.
با استفاده از داده‌های«بررسی سلامت پرستاران»Nurses Health Study(باکوته‌نوشتNHS) و بررسی‌های پیشین، محققان ارتباط میان مصرف دراز مدت PPI واحتمال بروز شکستگی‌مفصل تهیگاه را درخانم‌های یائسه مورد ارزیابی قرارداده‌اند.
 ازمیان80000 خانمی که در NHS شرکت کرده بودند(سن درزمان ورود به بررسی 30 تا 55 سال)، مصرف PPI از 7٪ درسال 2000 به 19٪ درسال 2008 افزایش یافت.
 میزان احتمال مطلق شکستگی‌ هیپ درآنها که به طور منظم از PPI استفاده می‌کردند برابر 2 رویداد در 1000 شخص ـ سال بود و این میزان در افرادی که ازاین داروها استفاده نمی‌نمودند برابر 5/1 رویداد به ازای 1000 شخص سال بود.
 نتایج تطبیق ازنظر عوامل متعدد مثل شاخص توده‌ی جسمی، مصرف کلسیم، سابقه‌ی استئوپوروز، استفاده از درمان با هورمون، نشان داد که احتمال شکستگی‌ هیپ درخانم‌هایی که به طور منظم بیش از 2 سال ازاین داروها استفاده کرده‌ا‌ند 40٪ بیش از خانم‌هایی است که از این داروها استفاده نکرده بودند واین احتمال با طولانی‌تر شدن مدت مصرف افزایش می‌یافت.
 درمیان خانم‌هایی که قبلاً سیگار می‌کشیدند و یا درزمان بررسی سیگار می‌کشیدند، مصرفPPI با افزایش 50 درصدی شکستگی‌هیپ همراه بود، در صورتی که درخانم‌هایی که هرگز سیگار نکشیده‌بودند،استفاده از PPI با افزایش مفرط احتمال همراه نبود.
 طی یک متا آنالیز شامل11 بررسی و 1/5 میلیون نفر شرکت کننده، استفاده از PPI با30٪ افزایش احتمال بروز شکستگی‌ هیپ همراه بود.

BM 2012 Jan 31:344:e372

استفاده ازمهار کننده‌ی پمپ پروتون به صورتی چشمگیر با افزایش مفرط احتمال بروز شکستگی‌های ستون مهره‌ها، ساعد و مچ همراه است.

Arch Intern Med 2010 ;170

این یافته که مصرف درازمدت PPI با افزایش مفرط شکستگی‌هیپ به ویژه درخانم‌هایی ارتباط دارد که سابقه‌ی استفاده از سیگار دارند حاکی ازآن است که استفاده درازمدت از PPI درخانم‌ها باید به صورت انتقادی موردارزیابی مجدد قرارگیرد.

تعداد بازدید : 1064

ثبت نظر

ارسال